Kära fru talman

Blir tyvärr lite politik här på måndagsmorgonen eftersom jag är irriterad igen. De borgerliga politiska journalisterna och landets statsminister slår alla knut på sig själva för att påstå att talmansbråket mynnar ut i konsekvensen att sossarna och Sahlin bryter sitt löfte om att inte samarbeta med Sverigedemokraterna. Det är så fånigt så att man blir förbannad!

Okej, ska vi ta det här långsamt. Sossarna har alltid (så vitt jag vet) haft ståndpunkten att talmannen ska ha samma partibeteckning som det största partiet i riksdagen. Det kan man ju tycka är lite ego, eftersom de har varit det största partiet i riksdagen hur länge som helst och fortfarande faktiskt är det. Men det är ingen nyhet eller Mona Sahlin-hittepå eller nåt som på nåt sätt är förknippat med Alliansen eller SD:s makt eller icke-makt. Alliansen däremot anser att det är största partiet i regeringen som ska ha talmansposten. Från enkammarriksdagens skapande 1971 har det så gott som alltid varit en sosse som är talman, undantaget moderaten Ingegerd Troedsson som satt 1991-1994. Sossarna hade då Thage G Peterson som talmanskandidat, och de borgerliga hade inte egen majoritet men Ny Demokrati utnyttjade då sina utslagsröster till de borgerligas fördel..och Troedsson blev vald. Jag kommenterar inte det vidare, men i det perspektivet är den här diskussionen ännu mer pinsam…

Efter valet 2006 föreslog sossarna att den sittande talmannen Björn von Sydow (s) skulle väljas om och, men Alliansen hade en egen kandidat – Per Westerberg (m). Eftersom Alliansen hade egen majoritet vann deras kandidat givetvis. Inget konstigt med det. Men sossarna ståndpunkt var även då att de som största parti borde ha tjing på talmansposten.

Att de röda lanserar en sosse-kandidat även 2010 är alltså helt i linje med deras tidigare åsikter i frågan. Men i år skedde det intressanta att kandidaten Björn von Sydow själv hoppade av med motiveringen att han inte ville bli vald med SD-röster (vilket förstås är det enda sätt som en sossekandidat kan vinna mot en allianskandidat just nu). Jag förstår inte resonemanget, för i så fall måste sossen von Sydow ha menat att antingen så borde inte sossarna utse nån motkandidat till Per Westerberg, eller så borde Alliansen för att inte ge SD nåt avgörande, ha gjort en överenskommelse med sossarna och lagt sina röster på von Sydow. Eller så ville han bara inte bli talman. Jag har faktiskt inte hört nåt djupare resonemang från hans sida om hur han tänkte när han tog det beslutet. Bara att han inte ville ha SD-röster. Hur som helst var det ju för sossarnas del ett dåligt utspel. Men då vaskar de fram sossen Kent Härstedt ur gömmorna för att konkurrera med Per Westerberg. Knappast oväntat motdrag, även om just Härstedt var lite oväntad.

Men då blir det plötsligt ett ramaskri (från politiska tyckare och politiska förståsigpåare på blåa ledarsidor, resten av Sveriges befolkning vänder sig och somnar om…). Genast drar man stora växlar på detta och påstår att  sossarna därför medvetet och uppsåtligt låter SD avgöra talmansvalet. Det i sin tur är ett bevis på att de sviker sitt löfte till väljarna om att inte samarbeta med SD. Hmm…alltså, på vilket sätt samarbetar sossarna med SD i denna fråga? Så vitt jag vet har de inte på nåt sätt fört några samtal med SD kring talmansfrågan eller hört sig för om hur de tänker rösta. Jimmie Åkesson säger själv att inget av blocken har nappat på deras förfrågningar om en uppgörelse kring talmansvalet och att de därför ännu inte bestämt vem de ska lägga sina röster på.

Att sossarna har lanserat en egen kandidat enligt sin åsikt att talmannen bör vara sosse är alltså knappast förknippat med nåt annat än just det.  Om man inte anser att SD ska ha nåt som helst inflytande i denna, eller kommande, omröstningar, måste de andra partierna därför alltid komma överens och stänga SD ute. Hur många tror att det kommer att hända? Vems ansvar är det att se till så SD inte får agera vågmästare i nån fråga? Är det oppositionens? Jag tycker personligen inte det. Jag tycker faktiskt inte heller att det alltid är regeringens ansvar, men kanske i något högre grad eftersom de sitter vid makten. Men i grunden är det förstås alla riksdagspartiernas ansvar, särskilt i ett läge där vi inte har en majoritetsregering. Däremot vet jag att de rödgröna har fört samtal med Alliansen om talmansposten, men Reinfeldt och co har stått fast vid att det bara finns en kandidat – deras. Det kan man tycka vad man vill om, men jag anser att det också är en helt väntad ståndpunkt. Men genom detta beslut har de ju indirekt lika mycket valt att SD har möjlighet att bli vågmästare. Nåt annat vore dumt att påstå.

Sen tycker jag att man ska ha i tanke att SD faktiskt har blivit invalda i riksdagen och har mandat att rösta, oavsett vad vi som inte röstade på dem tycker. Det är ett parlamentarisk faktum. De kommer att utnyttja den rätten. De närmaste fyra åren kan inte gå ut på premissen att oppositionen ska lägga sig platt för att manövrera ut SD. Då är det ju de rödgröna som  får ta ansvar för ett parti de mer än det andra blocket poängterat att de inte tänker befatta sig med. Jag finner det helt osannolikt att de rödgröna och alliansen alltid kommer att komma överens för att blocka SD (förhoppningsvis kan de i alla fall ha anständigheten att göra det i frågor som rör integration, invandring och flyktingfrågor, där SD ju företräder en linje som inget annat parti sympatiserar med). Däremot hoppas jag att ingen samarbetar med dem, i nån fråga. Men det får framtiden utvisa.

Talmansposten är en viktig symbolpost, men den är knappast avgörande för demokratin eller påverkar utgången av besluten i riksdagen. Det är riksdagens ordningsman som ska utses, ingen politisk makthavare. Normalt skiter de flesta väljare blankt i vem som blir talman. Det är inte intressant. Men i år är det en annan visa. De tre vice talmännen utses dessutom från andra partier. Det parti som har talmannen har aldrig en vice talmanspost.

SD:s röster kan bli avgörande i talmansvalet, men enligt förhandssnacket gillar de ju Per Westerberg bäst efter att han gjort ett uttalande som de tolkade som om han var positivt inställd till dem (vilket jag tvivlar på var hans andemening, däremot kanske han inte var lika hård i orden som andra varit……i SD:s värld är det nog så nära love det kan bli). Frågan är, kommer alliansen att ”vägra ta emot” SD:s röster och kommer bogarpressen att skriva att Reinfeldt svikit sitt löfte om att han inte ska ta i  SD ”med tång” om Westerberg blir talman med SD-röster i potten? Nej, jag tror inte det. SD:s begäran om att få en av de vice talmansposterna tror jag anses som ett skämt av alla. Jag gissar att om moderaterna får talmansposten så blir de vice från s, mp och fp. De skulle vara det logiska enligt rådande praxis. Om s får talmansposten blir det troligen m, fp och mp som blir vice.

Däremot vill jag säga igen – dagens läge inför talmansomröstningen ligger lika mycket på alla riksdagspartierna. Vem som valt att böja sig eller inte böja sig, vilka som funderat på att samarbeta eller jämka för att uppnå ett resultat som fler väljare varit nöjda med – ja, det får var och en avgöra. Men att säga att sossarna och Mona Sahlin sålt sig till SD är en tolkning som jag tycker är osaklig, osann och pinsam.

Ett förslag är ju att man inför framtiden slår fast reglerna kring talmansposten så att det alltid är samma sak som gäller. Till exempel att talmannen utses av regeringen, att talmannen alltid är från största partiet i riksdagen, största partiet i regeringen eller alltid är från största oppositionspartiet.  Det tycker jag vore en bättre deal. Det här har ju utvecklats till nåt slags prestigepost mer än ett intresse för vem som ska leda riksdagens arbete på ett lämpligt sätt.

Från riksdagen.se:

Sedan 1982 har talmannen utsetts från det största partiet i riksdagsmajoriteten, det vill säga det parti eller den grupp av partier som utgjort regeringsunderlaget. Under perioden med borgerliga regeringar 1976-1982 var det däremot en socialdemokrat som var talman, alltså en representant för det största partiet överhuvudtaget under den perioden.

Posterna som vice talmän har tilldelats partierna i förhållande till deras storlek i kammaren. Det parti som innehar talmansposten får dock ingen av posterna som vice talmän. Inte heller detta regleras i lag.

***

Uppdatering 12.51:
SD utnyttjade mycket riktigt sina röster. Fast lade sina röster på Alliansens kandidat. Ska bli spännande att se om borgarpressen tycker att detta är ett demokratiskt problem. Låt mig gissa, förmodligen inte…En sosse blev förste vice talman och sen steppade SD:s Björn Söder upp och hävdade att eftersom de är ”tredje största block” ska de ha andre vice talmansposten. MP lanserade sin kandidat, och då blev det förstås sluten votering igen. Att titta på det i en livesändning är ungefär lika kul som att se färg torka (valet till talmansposten var också sluten votering i kuvert och manuell röstsedelräkning. Skulle inte förvåna mig om tredje vice också ska utses så…)

Nej, normalt hade jag inte följt detta. Men jag har ändå en sofflägesdag då jag inte orkar göra nåt annat än glo på Tv, så varför inte förena ett lidande med ett annat?

***

20 röster för SD:s kandidat, resterande för MP:s (eller två röstade blankt..i just detta val ifrågasätter jag starkt varför man ens väljer att rösta på det sättet. Fanns ju ingen som helst mening med det liksom…). Suprise. Och som väntat blev tredje vice sen en folkpartist. Så, nu kan alla somna om.

***

Edit:
Förresten så måste jag ju erkänna att jag gjorde en liten tankemiss, för Alliansens del var förstås enda faran om SD valt att rösta mot dem. De behövde ju inte deras röster i sig, därför var det ju aldrig nån fara att Alliansen skulle få skit egentligen. Det var bara sossarna som riskerade nåt i sak. Antingen röstade SD på deras kandidat = win, eller så röstade de blankt = win, eller så röstade de på sossarnas kandidat = lose but win, för då kunde de säga att sossarnas kandidat vann på grund av SD-rösterna och då skulle de förmodligen ha ältat på om det i fyra år framöver.

Dessutom röstade tydligen en från de rödgröna på Westerberg och två röstade inte alls (Bodström är väl ännu i USA och en vänsterpartist satt och fikade…), men det avgjorde ju inget eftersom resultatet blev 194-153. Även med dessa 21 röster mindre så hade Westerberg fått flest röster. Vi får väl på sätt och vis vara glada över att SD inte röstade på Härstedt för då hade det kanske blivit en thrill med olika utgång beroende på de där tre rösternas placering (blockbrytaren, Bodström och kissande vänsterpartist) eller brist på placering. Jag vet inte ens vad de gör när det blir jämna siffror. Duell i gryningen? Femkamp på Gröna Lund? Förmodligen en vända till med kuvertröster. Men med allt drama hittills i valet kanske det var mest skönt att det här inte var i närheten av ett tveksamt resultat (i alla fall inte när det gällde rösträkningen).

Jag har ju uppdaterat denna text nittioarton gånger, men det är ju för att mina bristande matematikkunskaper gör att jag inte kan laborera med storheter som 156+173+20 = 349. Och för att jag till en början helt glömde fru Troedsson. Mycket illa av mig. Hon var ändå Sveriges första kvinnliga talman.

2 reaktioner på ”Kära fru talman

  1. Erik skriver:

    Sahlin sade i valrörelsen att hon aldrig, aldrig skulle göra sig beroende av sd:s PASSIVA stöd. Men det är precis vad hon nu gör.

    Hon skulle inte lägga fram ett förslag utan att ha sett till att det fanns en majoritet utan sd:s hjälp. Men det är det första hon gör.

    Vad hon gör nu är rationellt och förståeligt, men hon skulle inte låtsats i valrörelsen som om hon kunde undvika detta. Det var korkat och därför hör vi nu en svekdebatt.

    För övrigt lär regeln vara att det behövs minst 175 röster i första omgången för att välja talman. Hade sd röstat på Härstedt hade Westerberg bara fått 174. I omröstningen hade vänsterpartisten varit tillbaka från toa så Westerberg kunde då inte fått fler röster än Härstedt. I så fall har ”experterna” i medierna fel.

    • Jag har inte hört Sahlin uttrycka det, utan bara att sossarna inte skulle samarbeta med SD eller göra sig beroende av dem. Men har hon specifikt sagt att de aldrig, aldrig skall acceptera passivt stöd från SD (i den meningen att de alltid måste ta i beräkning hur SD eventuellt röstar oavsett om de inte för nån dialog med dem) är det ju helt klart att de inte följer vad de sagt. Jag tycker isf personligen problemet är att hon gjorde ett sånt uttalande, för det diskvalificerar hennes möjlighet att bedriva nån som helst opposition i fyra år.

      Men det är väl ändå upp till hennes väljare att avgöra om hon svikit dem eller inte? Jag tycker att sveket mot väljarna inträffar den dag nåt parti börjar samarbeta med SD i den mån att det ger dem makt att driva igenom sina frågor. Om SD:s röster används för att välja en talman (vilket de ju gjorde hur man än ser det, och hade gjort även om de blankat) som inte är sverigedemokrat så ser jag faktiskt inget problem. Jag tror att den här debatten mest är till för att dissa Mona, vilket jag personligen tycker är trist, men ganska väntat. Men om man vill anse att valet av talman och de rödgrönas agerande tyder på att de sätter demokratin på spel och sviker sina väljare så får man givetvis ha den åsikten.

      Jag tror varken Mona eller nån annan politiker i valrörelsen kunde förutse att det parlamentariska läget skulle bli som det blev, att SD skulle få så mycket makt. Jag tycker att det viktigaste är att man hanterar läget som blivit. Att regeringen gör sitt jobb och oppositionen sitt. Har man som ambition att blocka SD:s inflytande i alla frågor måste nog tyvärr ansvaret delas av alla de andra partierna. Det är min åsikt. Det är uppenbart att väldigt många tyckare och debattörer anser att det är oppositionens uppgift.

      Tack för upplysningen om hur talmansvalet funkar! Jag försökte hitta info om vad som skulle ha hänt om Sd röstat på Härstedt, men då hade det alltså blivit omröstning ändå! Intressant! Men det var rätt skönt att det inte blev så tycker jag. Westerberg är ju en erfaren politiker och har väl skött sitt jobb till belåtenhet hittills, så alltihop var väl mest en markering från de rödgrönas sida.

Kommentera

