Tåg som gått och inte går

Jag har liksom lite vant mig av med att trängas i morgontrafiken och svära över SL:s inkompetens, men idag fick jag tillfälle då tunnelbanan stod still på grund av elfel och allt var totalt kaos. Jag skulle ta mig från norr till söder och eftersom jag vet att det kan ta en extra stund om det är rusningstrafik så hade jag som vanligt sett till att jag hade lite extra tid på mig. Det hjälpte föga eftersom varken t-banan in mot stan eller ersättningsbussar dök upp. Försökte få tag på en taxi, men jag var nog inte den enda i Stockholm som tänkt att det var en lösning. Slutade med att jag knökade in på mig en överfull buss mot Karolinska och sen på nytt försökte få tag på en taxi där, men fick ge upp och ta världens långsammaste blåbuss till Södersjukhuset. Kom bara 45 minuter sent till min läkartid. Turligt nog fick jag ändå komma in, annars hade jag blivit vansinnig.

Lika misslyckat var det att försöka ta sig hem. Chansade genom att hoppa av bussen redan på Fridhemsplan och tänka att t-banan kanske var igång eftersom det gått två timmar, men nä…det var fortfarande stopp. Så det blev ersättningsbuss till Västra Skogen och sen kliva av och åka t-banan därifrån och hem. Tack SL, det skötte ni bra. Man fick verkligen utnyttja maximalt med färdmedel och frottera sig med okända människor och deras svett.

Dessutom är det alltid nån galen tant, spattig tjackpundare eller frustrerad fjortis som högt säger det där som alla tänker. Det är bara de som vågar utgjuta sina svavelosande eder över kollektivtrafiken och SL så högljutt som man borde. Mest impad blev jag av fjortisen som fick ett utbrott på busschauffören ”Men nu missar jag den andra jävla fittbussen! Vad tycker du jag ska göra? Gå som nåt jävla offer eller?”. Det vet vi alla, att gå det gör bara ”offer”. Jesus golgatavandring, Moses 30-åriga traskande i öknen och Henrik IV:s knatande till Kanossa. Det är inget mot att behöva gå till fots till skolan.
Och ”fittbussen”? Det låter som nåt som RFSU skulle köra runt med för att informera om spridningen av könssjukdomar.

En morgon full av äventyr. Precis vad jag önskade mig.

Tydligen var det stopp i t-banan igår också, men då på röd linje. Idag på både gröna och blåa. Man inser ju hur sårbar tunnelbanetrafiken är när sånt här händer. Häst och vagn säger jag. Det enda som är mer kasst än t-bana är spårvagn. Åh, dessa ljuva minnen från Göteborg. Hur en spårvagn som pajade kunde blocka stans hela trafik i timtal om den råkade bryta ihop vid nån av knutpunkterna, som vid Drottningtorget. Eller alla gånger vagnarna från östra förorterna mot stan blev stående på ”snabbspåret” nånstans i höjd med Olskroken och man absolut inte fick kliva av oavsett om det bara var en tio minuters promenix kvar till stan, eftersom det var tågspår intill och säkerheten inte kunde garanteras. Speciellt intressant blev det ju de gångerna man var på väg mot Centralen för att ta ett tåg eller så. Då kunde man nämligen på nära håll se sitt X2000 svisha förbi mot Stockholm. Hej då tåget.

På tal om Göteborg, vad är dealen med gamla goa Hisingen nu för tiden? Mord, försvinnanden, knivskärningar, våldtäkter och rån verkar vara vardagsmat bara man kommer över bron. Området runt Kvillebäcken och Backaplan kallas i folkmun sen länge ”Göteborgs Gazaremsa” på grund av att det har varit tillhåll för MC-klubbar och andra kriminella gäng och den del ”incidenter” utspelats där. Men nu verkar det som om brottsligheten inte hålls inom gängen längre utan att det helt enkelt är laglöst land. Obehagligt. Det verkar också som om Göteborgs kommun hör till de mest korrupta i landet, i alla fall verkar det så när ”Uppdrag granskning” grävt i den stora muthärvan där. Kanske dags att döpa om Göteborg till ”lilla Sicilien” istället för ”Lilla London”?

3 reaktioner på ”Tåg som gått och inte går

  1. Jo, visst märker man av hur otroligt viktig tunnelbanan är för stockholmarnas dagliga förflyttningar, men sånna här stora trafikstörningar är inte planerade. Jag förstår att du blir arg och skyller på SL men låt mig säga så här: Blir du fly förbannad på dig själv om din bil skulle pajja mitt på motorvägen? Skulle du skrika på dig själv och tycka att du borde vara en bättre bilförare och kunna undiva att bilen plötsligt, utan några förvarningar bara går sönder?

    Nu vet ju inte jag om du har bil och så… men principen är den samma. Fel kan inträffa när som helst.

    Ha en bra dag/Spärrvakten

    • Du har så klart rätt. Det var orättvist att dissa hela SL som ”inkompetenta”. För det mesta går det ju både bussar och tunnelbanor nästan när de ska faktiskt.

      Jag fattar ju också att det inte är avsiktliga störningar och att man inte gärna kan ha bussar stående stand by för att ersätta t-banetrafiken på fem röda.

      Har förvisso ingen bil så det är därför jag åker kommunalt. ;-) Men om jag hade en bil och den pajade på motorvägen kanske jag skulle fundera på om jag inte borde ha sett över det som inte funkade innan jag åkte hemifrån. ;-) Nä, det hade jag nog inte.

      Men jag tror att SL-resenärer som ofta råkar ut för oplanerade störningar funderar på varför det händer och om man kan förebygga en del av det, eller på andra sätt optimera info om vad som händer och ersättningstrafik. Mer info om vad som händer helt enkelt så tror jag 90 procent av de som blir fly förbannade blir mindre gnälliga.

      De flesta resenärer (jag t ex) är ju ändå tålmodiga och skäller inte på busschaffisar eller spärrvakter eller andra på SL som garanterat inte rår för det hela. Om man alltid är ute en timme eller två i förväg så slipper man dessutom garanterat komma för sent oavsett om bussarna inte går eller T-banan står still. ;-)

      Ha en bra dag du också!

Kommentera

