Jag vet vad hat vill säga

I dessa fientliga tidevarv fullt av internethaters och sverigedemokrater bakom varje buske vill jag bara säga att jag för länge sen fick reda på vad verkligt hat vill säga.

Jag skrev nämligen en gång en krönika i Göteborgs största tidning där jag påstod att Håkan Hellström sjunger falskt och är en grovt överskattad artist. Jag tror att jag i samma krönika dessutom påstod att Kristian Luuk inte är särskilt rolig (jag var tio år för tidigt ute kan man säga). Detta var alltså i tid ungefär när Håkans första platta precis släppts och Luuk upphöjts till Sveriges svar på Letterman, så åsikterna jag framförde var inte direkt…ehh…den gängse uppfattningen i folkhemmet…om man säger så.

Fram tills dess hade min mest dissiga krönika handlat om Fröken Sverige-kandidaternas åsikter om feminism. Läsarresponsen hade varit ganska återhållsam och min redaktör började hinta om att mina krönikor var lite för mesiga och att jag borde ta ut svängarna lite. ”Du är ju mycket elakare i verkligheten”, påstod hon. Så då gjorde jag det jag ansåg krävdes. Tog ut svängarna. Ganska mycket. Sket i det blå skåpet (för den som kan sina kvalitetskulturella referenser). Men det insåg jag inte förrän efteråt.

För utom att dissa hemstadens profet – Håkan.H –  fläskade jag på duktigt för att underbygga min huvudsakliga tes,  att bara för att man gillar att göra nåt så betyder det inte varken att man är bra på det eller ska ägna sitt yrkesverksamma liv åt det. ”Alla kan inte bli Lucia”. Dessutom hävdade jag att det är varje ansvarsfull förälders plikt att vänligt upplysa sina falsksjungande barn om att de kanske inte ska satsa hela veckopengen på en framtid som rockstars.

Mina slumrande läsare vaknade helt klart till liv efter detta utspel. Innan hade jag bara fått enstaka sömniga reaktioner på mina krönikor om samhällsorättvisor och nörderi, men efter detta utspel rasslade reaktionerna in. De mest vänligt sinnade skrev nåt i stil med ”du är så jävla slut i huvudet din fula hora!”. Annars handlade det mest om att jag borde avskedas, dö eller tas av daga på nåt plågsamt sätt.

När jag några dagar senare var uppe på redaktionen (jag frilansade för tidningen i fråga) insåg jag att det inte bara var läsarna som ansåg att jag var en sopa. Den minst sagt stöddige musikrecensenten (som förstås aldrig ens nedlåtit sig till att hälsa på mig eller notera min existens), passade lägligt nog på att skrika ”Vem fan har skrivit den här efterblivna krönikan?” och hålla en lång utläggning om hur obegåvad och clueless den personen var. Redaktören skrattade nervöst medan jag käckt gick fram och presenterade mig och sa ”Jag tror inte vi har träffats förut”. Jag kan inte påstå att han verkade särskilt impad av mig. Varken av min text eller av mitt försök till att visa humor i situationen. Men jag tror inte vi riktigt hade samma sorts humor, eller smakpreferenser för den delen. Jag var milt uttryckt inte så vidare impad av hans musiksmak eller välvilliga recensioner av pojkbandspop, schlagers och artister som jag lika gärna kunde ha nämnt i min krönika. Så ingen skada skedd. Inte där i alla fall. Och sparken fick jag inte heller. Jag återgick dock till att skriva texter om sånt ingen blir upprörd över – feminism och Star Wars alltså.

Jag kom att tänka på den där  incidenten när jag läste intervjun med Håkan Hellström i senaste numret av ”Filter”. I den får han bland annat ett affekterat utbrott över Idol-domaren Laila Bagge, som han menar ”mördar ungdomar psykiskt” när hon säger att de inte kan sjunga. Nu tvivlar jag på att HH kände sig psykiskt mördad av min Laila Bagge-aktiga krönika, men hans fans hade helt klart kunnat tänka sig att inte bara mörda mig psykiskt, utan också väldigt fysiskt på grund av den, så det kanske är nåt slags tröst?
HH fick ju dessutom en tungkyss av Aftonbladet-recensenten Per Bjurman och kritikerna har sedan dess nästan slagit knut på sig själva i viljan att älska och geniförklara ”Känn ingen sorg för mig Göteborg”-Håkan. Så det är hukande och med visst darr på rösten jag står fast vid att jag tycker att Håkan Hellström sjunger falskt och att Kristian Luuk inte är så värst rolig.

(Jag föredrar lite mer sofistikerade hatkommentarer än de jag fick sist. Gärna i haiku-format om det är ok med er?)

Men man kan också säga att jag lever som jag lär. Jag är inte krönikör längre. Jag var inget vidare på det faktiskt. Jag ville nämligen inte att folk skulle hata mig eller tycka att jag var en idiot, och det är en stor brist när man skriver krönikor. Vilket jag också insåg. Jag tycker bättre om att vara elak privat. Som här.

***

Jo, jag erkänner – det har uppdagats pinsamheter som tyder på att jag är svag i sinnet.  Jag har en partyplaylist på Spotify där HH:s ”Nu kan du få mig så lätt” förekommer (men vid ”Kom igen Lena” går min gräns). Jag har dessutom en välkänd förkärlek för Olle Ljungström, som ju lite är alla falsksjungande popikoners moder (ja, eller fader då rå). Och ska sanningen fram har jag kanske skrattat lite åt Kristian Luuk också (men inte på valvakan!). Kanske, kanske är jag också böjd att tycka att om man verkligen, verkligen vill vara Lucia så kan man vara det oavsett vad andra tycker. Men man lär inte vinna ”Idol”, men det kan ju faktiskt kvitta, eller hur?

***

För att dämpa min egen ångest över den monumentala sågningen jag fick på min Håkan.H-krönika vill jag dela med mig av en forna kollegas minne av en annan sorts dissning – Förföjd av Irene Huss. Jag tycker att det är en oerhört underhållande historia och roligt att hon delar med sig av den. Vissa saker kan man skratta åt först efter ett tag.

***

Förresten, det här klippet är nåt av det läskigaste jag nånsin sett. Ett barn som sjunger Håkan Hellström mer håkanhellströmigt än han själv sjunger. Men jag är ändå lite impad. Idol 2020? Laila Bagge, watch out! Kan man gissa att det står en nöjd pappa i sjömanskostym, spexig hatt och hängslen bakom kameran och ler åt lillans imponerande bedrift? Han kanske var en av dem som skickade mail till mig en gång i tiden till och med.

6 reaktioner på ”Jag vet vad hat vill säga

  1. grovebranch skriver:

    Du är inte ensam om HH-hat eller oförståelsen i Luuk.
    Allt för många gånger har jag stått med ögonen uppspärrade och frågat mig själv ”varför?!” när någon sjungit håkanlåtar eller när han i egen hög person gjort ett framträdande.
    Sen kväll med luuk var en ögonbrynshöjare och inte ens värd att titta på även om man hade insomnia och kunskapskanalen som enda andra alternativ (förutom när jackass besökte luuk. höga som hus, fulla som kastruller, byggandes en skateboardramp som till slut förstörde utrustning för otaliga tusenlappar).

    sidnotis; råkade trilla in på din blogg igår under ännu en natt vaken tack vare insomnia och jag måste säga att jag är oerhört glad över det! Du skriver oerhört bra, fängslande och intressant. Jag googlade på UFO’n, kidnappningar, bortföranden och nördwidgets, lampan du bloggade om gav mig tårar i ögonen. ”Måste..ha..DEN!” . So, keep up the good work! (så har jag något att läsa om nätterna ;P )

    http://cyniker.wordpress.com/

    • Tack för berömmet! Och välkommen. Är glad att det finns nån mer som inser att det där är världens kanske coolaste lampa! :-)

      Och jag ska försöka spamma nätet med mer nörderi och andra utläggningar. Vore ju synd om du skulle behöva sova på nätterna ;-)

  2. NB skriver:

    Nu måste jag erkänna att jag missade din krönika då det begav sig men ”han den där” Hellström sjunger som en kratta, har fullständigt menlösa (och i vissa fall rent mobbande) texter samt har en utstrålning som en platt död överkörd katt vid munkebäcksmotet en regnig måndagsmorgon i november så han blir överkörd av en filbytande jävla BMW innehållande en fet ful mobilpratande mänska med ett intellekt som en gräshoppa.

    Tack för mig
    NB

  3. Ja, HH är gravt överskattad, det har jag alltid tyckt.

    Men hur som helst, nu blev jag ju rasande nyfiken på dina åsikter om feminism, Fröken Sverige-tävlingar och Star Wars!

Kommentera

