Fat girls like clothes too


Lika bra att fortsätta vara sur. Nu är jag sur på modebloggare. Vilket ju lite är som att vara sur på att havet är blött. Men jag tycker att det är så förbenat trist att hela den genren är i sån total brist på klädinspiration för nån som inte tycker om likriktade H&M-kopior. Jag tycker att de flesta av de stora modebloggarna har fula, trista och helt oinspirerande stilar. Eller bara är trashiga silkonfjortisar utan nån stil alls. Nu har jag ju, ska medges, lite särskild smak  – men jag kan ändå uppskatta de som har stilar som inte direkt stämmer med min, bara det är ”nåt annat”. Det behöver ju inte vara catsuits i lack och fotsida läderrockar alltså. ;-)

Jag kanske inte har ansträngt mig jättemycket för att hitta såna modebloggar, men de ramlar ju inte över en när man klickar sig runt på nätet direkt. Men man blir alltid lika glad när andra stilar än den där ”vanliga” uppmärksammas lite nånstans. Eller när man ser nån på stan eller nån annan stans som kör sin egna grej. En sak som jag till exempel tycker är kul är att i årets ”Ensam mamma söker” finns en rockabilly-brud som verkligen kör den stilen fullt ut. Kul med nån ensamstående tv-mamma som inte har timoteijhår och blommig klänning. Jag skulle gärna läsa modebloggar med tjejer som klär sig i den stilen. Rockabilly är coolt. Eller punk, goth, lolita, 50-tal, burlesque osv. Dita von Teese klär sig ju sjukt snyggt. To die for. Ja, alltså även när hon har kläder på sig menar jag.

En annan eftersatt genre är förstås modebloggar för de som inte är särskilt magra. Även om jag rent objektivt kan se att de flesta kläder sitter bättre på lite magrare människor (vilket inte är så konstigt då mode, utbud, storlekar och skärning förstås är anpassat efter den kroppstypen) så tycker jag att det är kul att se brudar som skiter i det och klär sig moderiktigt eller lite eget trots extrakilon. Ingen blir glad/snygg av tältklänningar och tantmönster. Tack Gud för folk som skiter i vad andra tycker och klär sig i sånt som de gillar. Jag tror man blir snyggare då. Eller nåja, kanske inte alltid (fick plötsligt en bild av haremsbyxor, midjekorta kavajer med trekvartsärm, overaller och andra hemska saker). Jag blir i alla fall glad när jag ser de här brudarna. Och inga pekpinnar om bantning nu, det är en helt annan diskussion. Eftersom det finns en miljard smalbrudsmodebloggar så kan världen gott mäkta med bigsizebrudsmodebloggar också. Ingen av de här bloggarna dissar smala eller normalviktiga eller förordar att andra ska gå upp i vikt, bara att bli accepterad och få gilla mode, kläder och sig själv även om man är överviktig. Det tycker jag är upplyftande att se. Sen är jag den första att heja på de som väger för mycket, inte mår bra av det och försöker gå ner i vikt, men valet måste ligga hos den enskilda personen. De här tjejerna är stolta över sina utseenden och förmedlar det. Det gör mig glad. Plus att jag tycker att de är snygga förstås!

Le blog the big beauty (fransk blogg, fattar inte ett ord – men denna omfångsrika lilla fransyska är spunky och har till och med blivit så framgångsrik att hon får designa kollektioner för La Redoute Taillissime)

Le Fabuleux Destin d’Fatshionista (trots namnet en svensk blogg om kläder i större storlekar och att ha bra självförtroende fast man är stor)

Korpulent – en blogg om att vara tjock och ha kläder på sig (Ja, bloggens titel säger ju allt. Måste läsas. Mycket underhållande. Särskilt utbrotten mot de stora klädkedjornas idéer om vad tjockisar vill ha och passar i för kläder. Håller med!)

The Manfattan project (Gatumode från New York  – men bara med knubbiga/överviktiga tjejer. Kul annorlunda vinkel)

Nostalchic – fashion beyond sizes (Man kan ha piffiga dagens outfit även i XL, det bevisar denna tjej)

2 reaktioner på ”Fat girls like clothes too

  1. thenostalchic skriver:

    Härligt att du tycker om att läsa lite mode/stilbloggar som inte riktigt stämmer överens med hur gemene modeblogg ser ut. Det glädjer mig. Hoppas du får en fin helg. Själv ska jag ut och bränna lite pengar på stan så fort arbetsdagen är slut.

    Kram!

Kommentera

