Bridezilla report 18

Jaja. Jag fortsätter väl att krama ur det här ämnet till sista droppen…

Pratade med kompis C om vad folk lägger för pengar på sina bröllop. Jag hävdade att 200 000 anses som en ”normal” kostnad för ett bröllop. Hon häpnade, den ekonomiska lilla mänschan. Men jag spred tydligen lite desinformation där. Jag tror att det beror på att jag läste budgetdiskussioner på Bröllopstorget, och utan att vara fördomsfull kan man ju ana att många som är väldigt aktiva där ju är typen som planerat länge och har särskilda preferenser kring många olika saker, och inte nöjer sig med nån trasa att ha på sig på bröllopet. Med tanke på att de mer poppis bröllopsfotograferna som namedroppas på forumet tar från 20 000 spänn för ett heldagsjobb är jag inte så förvånad över att dessa bröllop blir rätt dyra. Men det kan ju också vara så att de som diskuterar olika utgiftsposter mest är de som ska köpa tjänster, medan de som tar hjälp av anhöriga, vänner och gör mycket själva inte deltar i just den typen av diskussioner. Eller så råkade jag bara läsa några inlägg från big spenders. Men jag hade i alla fall fel. De flesta lägger inte riktigt så mycket på bröllopet.

Enligt en undersökning som Institutet för Privatekonomi (Swedbank) gjorde i början på 2010, där man frågade runt 1000 svenska par (slumpmässigt utvalda) som gift sig de senaste 12 månaderna hur mycket deras bröllop verkligen kostat, visade det sig att folk faktiskt inte är riktigt så vidlyftiga. Genomsnittskostnaden för bröllopet var 54 000 kronor (eventuell bröllopsresa borträknad). Bara var 10:e par la mer än 100 000 på sitt bröllop, och de dyraste bröllopen har inte helt otippat de som bor i storstäderna (där var femte brudpar har ett bröllop som kostar mer än 100 000), gifter sig första gången, har hög månadsinkomst och gifter sig i kyrkan (!) Å andra sidan håller sig två par av tio på en budget på 10 000 eller lägre. Det tycker jag är imponerande.

21 % hade ett bröllop som kostade mindre än 10 000
39 % hade ett bröllop som kostade 10 000-50 000
27 % hade ett bröllop som kostade 50 000 – 100 000
11 % hade ett bröllop som kostade mer än 100 000

Lite andra fakta om genomsnittsbröllopet:

  • Bröllopsfesten är den dyraste posten. Ringar den näst dyraste. (Check!)
  • 6 % av brudarna har en brudklänning som kostar 10 000 kronor eller mer. (Min är alltså rena budgetklänningen)
  • Hälften av brudparen åker på bröllopsresa. Den kostar runt 22 000 kronor. (Vi har inte planerat in nån bröllopsresa än, den kommer hur som helst inte att inträffa i anslutning till bröllopet)
  • Ett par av tio gifter sig utomlands. Två av tio utomhus. Sex av tio gifter sig i kyrkan eller annat religiöst samfund. (Inomlands, inomhus, ogudaktigt)
  • Bröllopsfesten har i genomsnitt 67 gäster. (Bröllpsmiddagen har färre än 67 gäster. Bröllopsfesten kommer förhoppningsvis att ha fler än 67 gäster)
  • De som gifter sig första gången eller är under 35 år bjuder fler gäster på sina bröllopsfester. (Där ser man…vi kanske är unga i sinnet då?)
  • Majoriteten av de som gifter sig är 25-34 år. Ett av tio brudpar är över 55 år. (Då är vi över genomsnittet kan man säga…)
  • Tre av fyra par gifter sig för första gången.
  • Mer än nio av tio par är sambos innan de gifter sig. Genomsnittstiden för hur länge man bott ihop innan man gifter sig är 6,7 år. Nästan hälften av paren har eller väntar gemensamma barn.(Check! Vi har varit sambos i tio år. Vi har, och (för)väntar oss inga barn just nu. Men man vet ju aldrig vad man får i bröllopspresent!)
  • De flesta brudpar bekostar sitt eget bröllop, och av de som får hjälp från föräldrarna är det oftare brudens föräldrar som hjälper till med pengar än brudgummens. (Våra familjer är väldigt lite inblandade, framför allt ekonomiskt skulle jag vilja påstå.)
  • Det vanligaste som föräldrar bidrar med pengar till är festen. Ringarna betalar brudparet oftast själva.
  • Var tredje brudpar har haft ett särskilt sparande till bröllopet och sparat i genomsnitt 1,5 år. (Ehh…det var ju förutseende av dem. Vårt sparande kom igång…senare…)
  • Fem procent av brudparen finansierar någon del av bröllopet med lån. En procent lånar hela summan till sitt bröllop. (Jaha, vi tiggde ihop till vårat i tunnelbanan vi!)
  • Två bröllop av tio blir dyrare än planerat, men ett av tio blir billigare. (Om man inte riktigt har planerat vad det ska kosta då? Då kan man ju inte överskrida nån budget)

Vill man fördjupa sig ytterligare i rapporten heter den  ”Bröllopsbestyr: Hur mycket ett bröllop kostar och hur det finaniseras och ligger på Swedbanks hemsida under Privatekonomi: Rapporter

En reaktion på ”Bridezilla report 18

  1. Hella skriver:

    Ja på den tiden det begav sig och även jag hängde på div bröllopsforum, så insåg jag snart att mängden bridezillas var läskigt många och till min stora förtjusning hörde jag faktiskt inte till dom. Får nog anse mitt planerande o fixande (ja, jag skriver jag, för den blivande maken var måttligt intresserad vad det skulle vara för färg på servetterna) högst normalt och inte hade vi nån budget att krascha heller..vi stod för i princip alla kostnader själv o tog det lite som det kom, även om man nånstans hade räknat lite löst på varje grej. Men jag ska erkänna att man hade ju kunnat bränna ungefär hur mycket pengar som helst om man velat!

    Våra föräldrar slog sina kloka hjärnor ihop och stod dock för det mesta av maten.. jag tror dessutom att jag fått spöstraff om jag försökt nåt annat än bara välja vilken mat dom skulle göra :) Dom blev som små flickor både mamma o svärmor ;)

    Men det var som sagt riktigt läskigt att läsa hur normala tjejer förvandlades till monster så fort maken friat (eller hon.. eller ingen..än..)
    Elaka o vassa tungor, grupperingar, utfrysning, hån, skvaller, skitsnack, smygreklam, besserwissrar, riktiga puckon och helt normala människor.. Jag valde att vara där så lite som möjligt för att interagera och snokade mest reda på sånt praktiskt jag behövde.

Kommentera

