Inga fler skitår, tack!

Jag fastnade väldigt mycket för budskapet på valpostern nedan. ”Inga fler skitår!”. Det är mitt personliga mantra just nu. Tyvärr har jag lite hopp om att varken opposition eller allians kan avhjälpa orsaken till mitt skitår, så min omedelbara respons på budskapet var inte på ett politiskt plan och hade inget med partiet som framförde det att göra.

Men jag kan också tycka att moderaternas valfilmer med budskap om ”en av anledningarna till att fler borde ha ett jobb” är gulliga. Det är sött att propagera för kärlek på arbetet, ökat självförtroende genom ansvar och andra saker man får av att ha jobb (enligt moderaternas reklambyrå). Men moderaternas idé om hur man ser till att folk får jobb och hur man ska behandla de som är utanför arbetsmarknaden stämmer illa med mina egna tankar kring detta. En bra reklambyrå gör reklam mer sevärd. En bra reklambyrå gör inte ett partis politik mer tilltalande. Men det beror ju på om man tycker att ett riksdagsval är som att shoppa shampo eller rösta i Idol, eller om det handlar om nåt annat kanske…

Men jag tyckte ändå att SEKO:s broschyr på temat skitår var intressant. Generellt är jag mycket trött på all politisk propaganda som verkar bygga på att bara kasta skit på motståndarna istället för att tala om vad man själv står för, vill och tänker göra (och framför allt HUR). Och denna valrörelse har varit full av sånt (som väntat). Men om man försöker ta in information med ett kritiskt öga, sila alla floskler och fundera på hur man vill att ett samhälle ska se ut så tror jag att man kan få lika mycket ut av att läsa moderaternas valpropaganda som sossarnas. Ställningstagandet ligger ju i hur man reagerar på det de lovar, det de kritiserar motståndarna för och om man tycker att de förändringar de kräver är rimliga.

Jag känner fortfarande att 0rdet ”solidaritet” är positivt laddat, att ”ökad välfärd” betyder att alla ska omfattas av den och att ”sänkt skatt” inte gör mig riktigt så där våt i brallan om det samtidigt innebär försämringar i socialförsäkringssystemet.

Ja, det verkar inte bättre än att jag är en riktig jävla sosse. Eller, gud förbjude, en kommunist. Jag får se hur jag ska tackla det här. En månadslön på över 40 000, en strandnära tomt och en lyxvilla i 10-miljonersklassen kanske kunde ta det här ur mig. Men det finns ju folk som har gott om cash och ändå tycker att deras privata ekonomi inte riktigt är den centrala utgångspunkten för samhällsbyggets funktionalitet. En del kallar dem idealister. Andra kallar dem idioter. Så det verkar inte finnas nån universallösning för att slippa hålla på det förlorande laget. Men det finns ju folk som hejar på GAIS också.

2 reaktioner på ”Inga fler skitår, tack!

  1. hemmingsson skriver:

    Anledningen till att man håller på GAIS är att när segern väl kommer så känns det så mycket ljuvligare än alla andras segrar tillsammans :D

    I övrig håller jag med. Upptäckte till min förvåning att jag gick och röstade på sossarna!

    • Ah, då är mysteriet med GAIS-supportrar löst nu ;-)

      Jag får se vad det blir på valdagen. Jag ser det lite som när man ska beställa lunch ute på restaurang, man funderar på några saker medan man står i kö och när man väl beställer så inser man vad man valde. :-P

Kommentera

