En plötslig mognad

Alltid när jag skrivit för mycket om seriösa saker och åsiktsinlägg känner jag ett pockande behov av att lägga upp bilder på kattungar och skriva om smink eller krämer. Hmm, jag tror det är som att jag alltid vill äta en ostmacka efter att jag käkat glass. Fast tvärtom. Så nu blir det ett kräm-inlägg.

Body Shop, min älsklingsaffär (näst efter Apoteket), har blivit lite styvmoderligt behandlad ett tag. Jag har dels rent fysiskt inte passerat nån av deras kräm-utposter och dels har jag varit påfallande fattig. Dessutom är mitt badrumsskåp överfyllt med BS-produkter (kom ihåg att hos mig står förkortningen BS aldrig för bullshit eller bisexuell, utan för Body Shop…så vi rett ut det en gång för alla). Men när sambon fyllde år nyligen fick han faktiskt en after shave därifrån (ja, jag fortsätter pracka på folk runt omkring mig Body Shop-grejer) – Activist. Den luktar väldigt gott och manly, men samtidigt ganska diskret – sandelträ, ceder, citrus, amber och patchouli.  Rekommenderas till en man nära dig, eller gärna nära mig. Jag tycker om när män luktar gott och det inte är för att de badat i Fahrenheit eller Bruno Banani.

Men sen fick jag en presentcheck som belöning för tidigare massiva shoppinginsatser och då var jag ju tvungen att anstränga mig lite. Turligt nog sammanföll detta med lanseringen av BS nya hudvårdsserie Natrulift, som har huvudingrediensen granatäppelkärnolja (och paranötsolja, honung och säkert andra ekologiska och Community Fair Trade-producerade växtextrakt). Jag har ju varit lite anti mot huvudvårdsserier som riktar sig till ”mogen hud”. Talking to me? Herre Gud, jag är ung och fräsch som en nyponros. Jag kan fortsätta använda min favorit Vitamin E (som egentligen är för ”yngre hud”). Men det senaste halvåret har jag till min fasa upptäckt att om jag skrynklar ihop hela ansiktet kan man se rynkor (!) under ögonen, jag är alldeles torr i ansiktet och jag ser allmänt sliten ut. Självklart fick det mig att stanna till vid de vinröda flaskorna och burkarna där det tydligt framgår att denna serie är ”firming” och dessutom innehåller den antioxidanter, mikormineraler och folsyra som stimulerar hudcellsförnyelse. Förut hade jag förstås fnyst och frågat ”luktar den gott?”. Om granatäpple påstås innehålla hälsofrämjande och föryngrande elixir eller kan steppa och servera drinkar på ett party kunde jag inte bry mig mindre. Men nu kände jag att min dag för anti aging-kräm var inne. Jag har ändå hållit emot väldigt länge nu. Jag har kompisar som har köpt 1000-kronorshudkrämer (förmodligen med ingredienser som  jungfrumjölk, jaksperma och ädelstensglitter) sen de var 22 i hopp om att ”slippa rynkor”. Eftersom jag sett till att hålla mitt underhudsfett på en bastant nivå från dag ett har jag aldrig haft nåt sånt problem (har du sett en ballong med rynkor?), men tydligen finns det gränser även för den metoden. Den gränsen är nu nådd.

Men nu kommer jag alltså att bli glimrande slät igen. Utan att raljera det minsta kan jag säga att jag gillar Natrulift-serien. Har testat dagkräm, nattkräm, toner och cleanser. Jag fick ett prov med av Natrulift Firming Serum också, men det har jag inte testat än. I serien ingår också en Facial Wash. Hittills är jag mycket nöjd. Mitt torra, trista och trötta ansikte ser faktiskt lite piggare ut och framför allt – krämen luktar mighty gott! Jag önskar mig att de fixar fram ett body butter med granatäppeldoft också. Den skulle jag köpa direkt!

På tal om det, just nu är det 50 spänns rabatt på vissa body butters för den som är klubbmedlem. Även fast båda de rosafluffiga kroppssmören (gissa varför jag så sällan använder det svenska ordet, jag tycker det ger läskiga vibbar…) Japanese Cherry Blossom och Moroccan Rose ingår i kampanjen köpte jag ingen enda liten burk. Då är de sorterna ändå slut här hemma. Men jag tänkte att jag kanske borde använda upp de tio andra burkarna jag har först. Vuxet av mig. Först huvudvårdsserien för ”mogen hud” och nu detta. Hur ska det här sluta?

Nästa besök på Body Shop kanske blir för att roffa åt sig en av de snygga Autumn Leaves Compacts som är en limited edition-grej i deras sminkkollektion för hösten. Finns i två varianter Chestnut (den bruna) och Berry (den rosa). Behöver jag en sån? Nej. Är den fin? Jaaaaa. Är det orsak nog att köpa den? Vi får se. Jag är inte så het på Body Shop-smink, men även deras Kajal Eyeliner som ingår i höstens giv verkar lite spännande. De ser ut som små kritor och finns i nyanserna Charcoal, Evergreen och Steel (på ren svenska: svart, mörkgrön och stålgrå). Annars har de nya ögonskuggor i grönt, blått och guld. Läppstift i brunrosa nyanser och en ny sorts concealerpenna som heter Lightening Touch. Om nu nån ville veta det…

2 reaktioner på ”En plötslig mognad

Kommentera

