Bridezilla report 9

”Meddelande om kungörelse av efternamn. Patent- och registreringsverket avser att godkänna din ansökan”.

Yey, bara en månad kvar tills namnet är vårt. Eller mitt rättare sagt. Min sambo får det när vi gifter oss. Det är en ekonomiskt strategisk fråga att lägga upp det så. Om ingen ur allmänheten har något väsentligt att invända mot namnet så kommer det alltså att vara klart i mitten på september. PRV:s jurister och språkvetare har redan sagt ja. Jag skickade in min blankett om ändrat förnamn förra veckan också. Men det är Skatteverket som rattar, så de två sakerna har inte med varandra att göra (utom för mig). Räknar inte med att det blir nåt trubbel med det.

Jag kommer att bli en heeeelt ny person. Or not. 90% av alla jag känner tror redan att det förnamnet är mitt dopnamn eftersom jag kallas så av alla, så när det gäller förnamnet blir det ingen skillnad för majoriteten i den frågan. Jag har redan upplyst mina föräldrar om att jag avser att byta så jag tror att det inte blir särskilt stort drama där heller. Det är ju inte ens nån i min familj som kallat mig för mitt dopnamn nånsin vad jag kan minnas.  Talade inte om att jag passade på att stryka ett av mina mellannamn också. Orka ha så många liksom…Har aldrig haft några varmare känslor för mina mellannamn och de är inte ens nåt slags släktarv eller nåt sånt. Bara trista 70-talsnamn. Inte för att jag har nåt behov av att heta Kleopatra Tussegullstjärna, men man behöver bara ett bra tilltalsnamn om de övriga ändå inte är valda med omsorg. Ja, det där är väl ändå kanske en fundering jag inte tänker ta med mina föräldrar. Jag behåller ett av namnen ändå, som ett slags kompromiss.
Brorsan och hans familj har ju dessutom kvar efternamnet, så jag känner inte heller där att jag har nåt släktarv att förvalta. Dessutom ligger det alltid på topp-20 över de vanligaste svenska efternamnen så det är ingen risk att detta ”unika” namn dör ut. Så på det hela taget har ingen haft några issues kring varken min förnamnskorrigering eller att vi avser att ta ett helt nytt efternamn. Men det kanske blir andra tongångar när de hör själva efternamnet? Men jag tror inte det. Det är en ganska sparsmakad naturromantisk konstruktion i svensk efternamnstradition. Jag måste säga att förslag två och tre på listan var betydligt mer pråliga och…hmm…medeltidsklingande. För min sambos del tycker jag att alla tre namnen vi valde mellan skulle ha suttit finfint. Han har ju ett förnamn som doftar mjödkrus och skäggiga vikingar. Mitt känns mer som ett possessivt pronomen. Vilket för all del är ganska passande, men inte så…spännande.

Det vi båda just nu tänker mest på är att vi måste lära oss nya namnteckningar och att begynnelsebokstaven i efternamnet inte är en sån där snygg namnteckningsbokstav. Alla dessa i-landsproblem…

Som de nördar vi är har vi förstås också lagt beslag på namnet som webbdomänen. Oklart vad vi ska göra med den. Lägga upp bilder på alla våra barn och husdjur? Recept? Ha en webbshop och sälja hemtovade tomtar? Nåja, nåt kommer vi säkert på.

5 reaktioner på ”Bridezilla report 9

Kommentera

