Värme kräva dessa drycker

Nån som gjort eget iste? Jag har ett vagt minne av att jag gjorde det förra sommaren och att det inte blev särskilt gott. Troligen för att man drar sig för att hälla i tillräckliga mängder socker. Står man där och hystar i tre deciliter strösocker så vet man ju att man lika gärna kan dricka coca cola.
Köper man färdiga Liptons Ice Tea-påsar och blandar ut pulvret i vatten och lägger i is och citron kan man ju få för sig att det är nyttigt nästan. Tills man kommer till botten av kannan/glaset och det ligger som en liten beläggning av strösockerlikt knaster kvar där. Har redan betat av alla tre smakerna av Liptons iste- citron, persika och mango och jag tycker nog att de är helt ok alla tre. Men som sagt, om nån har gjort nån egen variant som blivit lyckad så dela gärna med er av vilken tesort som är bäst och hur mycket socker man ska ha i. Tills nån med husligt anlag kan dela med sig av sin visdom kör jag på denna latvariant.

Min lattelangare Espresso House har också två sorters iste som faktiskt är rätt goda om man inte orkar göra eget hemma – grönt te och rooibos. Tricket är att be dem köra i lite citronsyrup så blir det inte riktigt lika snarvt i munnen. Tyvärr låter de ju sitt iste stå färdigt med tepåsarna kvar i så har man otur har det stått ganska många timmar och blivit väl beskt (enligt min smak). Jag dricker ju te utan socker i vanliga fall, men halva grejen med iste är att det är sött, annars smakar det ju bara som kallt och avslaget te. Igår var sambon helt lyrisk över nån typ av iskaffe, eller rättare sagt var det en dubbel espresso, mjölk och glass – så kanske mer espresso-milkshake. Jag gav den inte lika högt betyg utan sörplade på min chokladmilkshake.

Kall öl, iste, milkshake, flädersaft och vanligt jävla vatten är nog de allra bästa sommardryckerna, eller vad säger du?

2 reaktioner på ”Värme kräva dessa drycker

  1. Ha – jag såg en kompis på fejjan som skrev om hemgjort iste igår, och mkt riktigt – där fanns ett recept också!

    ”Och för er som vill ha recept: Regel nummer 1 som jag fick lära mig på te-fiket/affären är att för att man ska lyckas med iste så ska man göra det på rooibos. (det går att göra på svart te också, men det är större risk att det blir beskt och man kan inte låta det dra så länge som mes Rooibos) Jag köpte samma sort som de har till sitt iste, men det går säkert att göra på vilken fruktig variant som helst!

    Så här gör man iaf:
    På kvällen:
    Häll kokande vatten på en kanna som tål det.
    Lägg i tepåsar/tekulor med det te som du vill ha. I mitt fall är det engångstepåsar fyllda med rooibos Jordgubb/Grädd.
    Häll på 1 dl socker och saft från en citron (eller motsvarande mängd citronsaft från plastcitron). Rör lite då och då så att sockret löses upp.
    Låt svalna något i rumstemperatur och ställ sen in i kylen.

    Nästa dag:
    Ta bort tepåsarna/tekulorna.
    Rör lite i kannan.
    Fyll ett glas med is, häll på te och NJUT!”

    :-)

Kommentera

