Gillat grillat

Igår grillfest (om än att ätandet skedde inomhus efter allt regn och all åska under tidiga kvällen) hos brodern. Brorsonen fyllde år och fick presentkort på Game, så han kan köpa sina egna våldsspel. Brorsdottern har blivit fjortis (fast tretton) sen jag såg henne sist – ögonsmink, tonårslugg och tonårsklänning. Vi var inte där när hon fyllde år, så hon fick också present nu. Vet inte om Hello Kitty-smink går hem, men jag skulle ha blivit glad för det! Hon fick ju också presentkort – fast på SF-bokhandel. Flärd och kultur – en lagom blandning.


Det var fint att komma hemifrån en sväng, även om vi som alltid gick först av alla. Denna gång kanske för att båda behövde det. Sambon var ju på jobbfest igår och kom hem ganska förfriskad så han var väl lite bakis. Jag hade väl mest en kass dag, som vanligt. Men efter lite öl och fantastiskt god grillmat (cajunmarinerad kycklingfilé, starka korvar, gott kött, sparris, majskolvar, vårlök och ananas) tillsammans med färskpotatis och god sallad kände man sig nästan som en riktig normal människa. Och så klassisk gräddtårta med jordgubbar till efterrätt. Det godaste jag ätit på länge! Somrigt. Måste pressa brorsan på vad han hade för knep och marinader och kryddning. Det är sällan nåt hopslängt i all hast när han lagar mat. Jag är så bortskämd, får alltid lyxigt god mat både när sambon och brodern lagar. Konstigt att varken arv eller miljö verkar bita på mig i den frågan.

Blir genast sugen på att åka till landet, sitta på verandan på kvällen, dricka vin och äta nygrillade spett och färskpotatis. Förra sommaren var så härlig där – utflykter, bad, grillning och allmänt softande. Lite regn, lite sol – men precis lagom.
Får se hur det blir med det i år. Nobbade precis att åka till Gotland över midsommar, så det scenariot får nog vänta tills sensommaren då sambon har semester och jag kanske är pigg nog att åka nånstans. Men var ”landet” ligger spelar mig inte så stor roll, det kan bli Halland, Skåne eller Gotland. Eller så blir detta sommaren i city.

På tal om pigg så skulle vi egentligen vidare från släktmiddagen till en kompis fest, men klockan är ju ”så mycket” sa vi (närmare tio i alla fall) så det var ju lika bra att åka hem istället. Haha, det är tur att jag inte för nåt år sen kunde ana hur min inställning till party skulle bli. Då hade jag nog sett det som en katastrof och sett till att varje after work slutade halv fyra på morgonen (nåja, det är ganska mycket hur det brukade bli i alla fall, utan detta skräckscenario i sikte). Life changes.

Kommentera

