Bananbak

Så här kan det gå när man har ett fat med bananer som är på gränsen till för övermogna. Man kommer på att man ska baka nåt med banan i. Banan- och chokladmuffins. Satte ihop lite olika recept jag googlade fram, och resultatet blev väl sådär. Jag tryckte nog i lite för mycket banan . Men när de fått stå till sig en dag blev de faktiskt godare, saftiga men ganska mastiga ändå. Hade i banan, riven mörk choklad, kakao, vaniljsocker som smaksättare. Annars vanlig muffinssmet med ägg, smör, socker och bakpulver. Frostingen var dock supersmarrig och enkel (om än ej så lättapplicerad) – 150 gram smält vit choklad blandad med 150 gram phildelphiaost. Och så lite jordgubbar på det.

Formarna fick jag i födelsedagspresent av sambon. De syns lite dåligt på bilden, men är lila med rosa blommor (som med lite fantasi kan tas för körsbärsblommor). Tror vinken att jag ska börja med mitt omtalade ”baka cupcakes”-projekt var ganska tydlig där…

Tänkte sambon kunde ta med bakverken till jobbet i morgon, men på nåt konstigt sätt var det nästan inga kvar efter två dagar i kylskåpet. Konstigt…

En reaktion på ”Bananbak

  1. Jösses – du är ju värsta esset… (Fast varför är jag inte förvånad?) Jag ska testa din frosting, den jag gjort har varit mycket ”rörigare” (=fler ingredienser = mer slabb) och i mitt tycke för söt. Less brukar ju vara more, så den här tror jag på!

Kommentera

