Skruva den som Beckham

Jag är en sån hycklare. Direkt efter förra inlägget gick jag och såg slutet på fotbollsmatchen USA-England. Det var ju inte särskilt spännande alls. Å andra sidan har jag fortfarande inte förstått om David Beckham är inblandad på nåt sätt. Han stod i nån ful kavaj bredvid planen och såg sur ut. Men är inte han typ en förrädare och borde stenas med extra hårt pumpade fotbollar? Han bor ju och spelar i USA nu för tiden, fast han är engelsman. Vem skulle kunna lita på honom nu? Inte hans fru i alla fall har man förstått. Men hon gråter säkert hela vägen till banken. Eller är han pensionerad? Han är ju 35 år eller nåt sånt. I fotbollsspelar-år måste det ju vara ungefär 110?

Sen tycker jag att det verkar väldigt snopet att de inte skjuter några straffar när det blir oavgjort. Det är ju som ett genomsnittligt möte på mitt jobb – man kommer inte riktigt fram till nånting, om nånting. Om två lag spelar mot varann är väl hela meningen att man ska konstatera att ett lag är bättre än det andra. Alla kan ju inte vara Lucia liksom.

Nä, det här med fotbolls-VM verkar mer och mer som ett mysterium. Även det här med de där näverlurarna som alla blåser i hela tiden, vad är det liksom? På min tid hade domaren en visselpipa och alla andra höll tyst, eller kanske ropade ”Sassa Brassa mandelmassa – vi vill höra nätet rassla” (Gud, vem kom på den? Benke i klass 1B? Det rimmar ju inte ens…) eller möjligen den lite tuffare ”Heja grabbar skjut som satan, genom målet ut på gatan!” (på min tid höll förmodligen flickorna bara på med redskapsgymnastik och konstsim så de behövde inga heja-ramsor! Eller så var det en våg av feminism – typ ”kvinnor kan – och behöver inte töntiga ramsor för att göra mål”).

Det enda som är mer irriterande än att varje match tar hundra år är att de ska prata om matchen minst lika länge både före och efter. Men ORKA. Vad finns det att säga liksom? Först: Undrar vem som vinner. Det här laget är ju ganska bra. Och det här laget är också ganska bra. Och Pelle har ont i foten och Nisse sparkade på en annan gubbe i en annan match och tränaren har en gul kavaj och om vinden vänder och tuppen gol kanske land A i grupp B går till slutspel i grupp C, om inte land Q spelar oavgjort borta med land X på arena Y. Och Svennis mamma bakar bullar idag. (Jag vet, vi SER matchen och sen får vi veta…om det inte blir oavgjort och alla blir Lucia förstås). Efter: Ja, se där gjorde han mål. Se, där gjorde han inte mål. Se, där vann det där laget. Se, där förlorade det andra laget.
Vad är meningen med detta? Är det en service för blinda eller efterblivna eller är det snillen spekulerar? Eller är det bara nåt slags fritidsgård för sportjournalister så att de inte ska drälla ute på stan och dricka hembränt på kvällarna?

Och var är Zlatan? Borde inte han vara där. Nånstans liksom. Kanske sälja korv eller ha en rolig hatt.

2 reaktioner på ”Skruva den som Beckham

  1. Ja, det känns ju som en ära att bli länkad till från en blogg som handlar om fotboll (ja, jag förstår också att det är automatgenererat…). Jag anar hur glada alla fotbollsfans som tar VM på allvar blir när de hamnar hos mig. Muahahaha…

Kommentera

