Heja Nangijala IF!

Jahapp, nu väntar en månads sportfåne-paradis. Varje dag sparkas det boll i Sydafrika, flera gånger om dagen till och med. Och man förväntas engagera sig i detta, FAST Sverige inte är med. Inte har jag hört nåt tjat om att vi ska ”gå ur” fotbolls-VM för att Sverige inte kom med, men i melodifestivalen var det minsann en annan visa (den hette för övrigt ”This is my life”). Världens sämsta förlorare – svenskarna – tyckte på fullt allvar att bara för att Anna-bruden inte kom vidare till final så var hela tävlingen skit. Ok, jag tycker att fotbolls-VM är skit om inte vi är med.  Eller, nej…jag vill korrigera…jag bryr mig inte. Jag bryr mig lika lite om detta som att Sveriges bidrag i en schlagertävling ett år inte går till final. Mitt hetaste tips inför framtiden är att svenskarna röstar på det bidrag man tror flest röstande deltagarländer kommer att gilla och inte är så jävla självgoda och tror att ”allt som vi svenskar tycker är bäst måste alla andra också gilla för vi har så himla bra smak”. Gör om – gör rätt. Och VEM röstade på den där Anna förresten. Erkänn nu, det var DU! Det är ditt fel att länder som Moldavien och Ryssland gick vidare och inte VI! Hade vi skickat nån höftrullande manboy eller lite gay-disco eller vad som helst hade vi ju kunnat hamna på topp-20. Till och med en schalger-milf  som sjunger som piff & puff hade funkar. Hur svårt kan det vara? Nordman – kom tillbaks. Häxbränning är mer disco än Anna Bergendahl.

När det gäller Sveriges landslag i fotboll så måste det ju finnas nån syndabock där också. Men absolut inte laget eller spelarna. Inte de som springer, sparkar på bollen, passar och (inte) gör mål. Nej, de har inget med eventuellt resultat att göra. Nej, det är alltid nån gubbe i träningsoverall som sitter på en bänk och tuggar tuggummi och ser ut att vara halvvägs till hjärtinfarkt som är skyldig och måste AVGÅ. Har han bara avgått och fått utstå spott och spe i kvällspressen kommer allt att ordna sig – nästa VM.

Jag förstår mig inte riktigt på det här med sport helt klart. Jag tycker att det där är ett konstigt resonemang. Så jag tänker se på mina vanliga TV-program och ignorera fotbolls-VM. Möjligen ska jag notera vem som vinner hela skiten. Det hör lite till allmänbildningen.

Jag brukar ju veta vem som vann årets Eurovision song contest också. I år var det en tysk kobent tonåring med rött läppstift som sjöng en trallig bit på medioker engelska.  Jag tror hon hette Blümchen. Och låten ”Ein bisschen frieden”. Men det kan också vara så att hon hette Lena och låten hette nåt spralligt som ”Satellite”. Jag kan ha fått nåt slags minnes-blackout efter de två jätteotäcka bidragen jag råkade se.
Det ena var Armenien där en ganska snygg kvinna (om man gillar kvinnor som ser ut som Christer Lindarw)  sjöng en obegripligt svulstig smörlåt om en aprikoskärna medan några skumma individer gjorde nåt slags lågstadiepantomim i bakgrunden bland scenrekvisita som verkade hämtad ur nåt slags barnprogram av Staffan Westerberg. Mycket disturbing. Sen var det en galen snubbe från Spanien som hade ballerinor, tennsoldater och clowner på scenen och sjöng en positivhalar-dänga som var värre än ett hubbabubba. Tydligen hade bidraget ”saboterats” av att nån tjomme rusade upp på scenen. Alltså, med alla konstiga sprattelgubbar som spexade runt på scenen i det numret så hade jag inte höjt på ögonbrynen om så Thomas di Leva hade k0mmit insteppande med kastanjetter och Twin Peaks-dvärgen hade hjulat i förgrunden.

Men för sakens skull så höll jag på Björk från Island. (Vi låtsas inte om den där billiga poängen…). Detta gjorde jag av många anledningar:

  • Man måste visa nordisk solidaritet (och av uppenbara skäl gick det inte att bita ihop varken för Danmark, Norge eller Finland i år)
  • Man måste peppa de länder som drabbas av ekonomisk kollaps & vulkanutbrott på en gång
  • Det är modigt, för att inte säga dumdristigt, att blanda två språk i samma låt och inte låta nåt av dem vara ett språk som på nåt sätt anknyter till det land man tävlar för.
  • Det är inte mer än rätt att en Sarah Dawn Finer-kopia dyker upp i en ESC-final och tar nåt sorts grupp-revansch för de bystiga rödhåriga Brynhilde-kvinnorna. We’re mooooooving ooooon.
  • Man kan inte nog tacka Island för att de inte blandade in nån enda liten svensk i sin produktion – inte Robert Wells, inte Anders Bagge, inte Billy Butt, inte Lars Lagerbäck och inte Svennis. Tack Island för detta!
  • Videon till låten var helt obegripligt corny. Hera raggade på ett badhus genom att hoppa ”bomben” från högsta trampolinen iklädd sammetsbalklänning. Yeah girl, det är så man får uppmärksamhet. Baywatch-barbies, go and die!

När det gäller fotbolls-VM så är tydligen inte Island med, så jag tror jag hejar på Elefantbenskusten. Men jag garderar med Nagijala IF! ”All makt åt Tengil – vår befriare!”.

Kommentera

