Talk nerdy to me, in a robotic voice

Nu har vi i alla fall spikat datum. 101010. Älsklingen förklarade för mig att det var ett särskilt nördigt datum eftersom det blir summan 42 om man räknar binärt. Nu är jag ju inte direkt så nördig som jag skulle vilja vara och rynkade pannan och sa att så kan det ju verkligen inte bli. Men så har jag ju läst humanist-matte ett år på gymnasiet också och tycker att allt som inte är plus, minus och gånger är som rocket science. Men min blivande make har ju jobbat både som lärare och med support så efter en pedagogisk genomgång med vägledande frågor tyckte jag mig förstå hur han kommit fram till den summan. 0 är av och 1 är på, man läser från höger till vänster och siffrornas värde dubbleras för varje steg. 0 = 2 (av), 1 = 2 (på), 0 = 4 (av), 1 = 8 (på), 0 =16 (av), 1 = 32 (på), dvs 2+8+32=42.  HA!
Om jag nu har missförstått detta så kommer jag inte att bli gift, så vi låtsas som om det är så det funkar. Jag nickade i alla fall och låtsades bli tillbörligt imponerad av att summan blir 42. Som ett ödets fantastiska slump. You and me är lika med 42.

Och vad är det för roligt med siffran 42? Doh, är du ingen nörd eller?
Douglas Adams hävdar i ”Liftarens guide till galaxen” att svaret på meningen med livet, universum och allting är 42. Det enda som återstår är att komma fram till frågan.
Det finns en teori som säger att om någon någonsin kommer underfund med vad universum är till för och varför det finns där, kommer det att omedelbart försvinna och ersättas av något ännu mer bisarrt och oförklarligt. Det finns en annan teori som gör gällande att detta redan har skett.

Nu är det alltså bara några små petitesser kvar att ordna upp – ringar, kläder, middag och ja just det – plats. Var kan man gifta sig borgerligt i Stockholm inomhus i oktober (Stadshuset fullbokat, Rådhuset har inte vigslar längre) där det är hyfsat fint och inte kostar skjortan? Jag har noll koll. Jag vill gifta mig i rymden!

Och fest för vänner och andra blir det först framåt nästa sommar. Vi måste ju ha råd med sprit. Jag tycker att hela giftasgrejen är lite läskig, men det blir nog bra. Bara jag får en fin ring. Nu när vi ska slå till på ”meningen med livet”-dagen. Dessutom har jag förstått att 10 oktober är ”International Talk like a robot day”. Med andra ord gissar jag att ett enkelt ”ja” inte kommer att duga, utan att vi båda säger ”Affirmativ”.

Jag börjar redan få nervösa ticks. Typ att jag ska säga nåt otillbörligt eller bryta samman i skrattspasmer. Usch, jag tycker verkligen inte om seriösa saker. Undrar om vår vigselförrättare går med på att prata som en robot. Det skulle lätta upp stämningen tycker jag.

2 reaktioner på ”Talk nerdy to me, in a robotic voice

    • Jo, men valfritt ställe i oktober är lite svårt. Och jag skulle gärna välja Stadshuset för enkelhetens skull, men det är fullbokat till i november. Vigselförrättare har vi, bara ett bra ställe att göra 1-minutsritualen på. Men vi kommer nog på nåt. T-Centralen kanske…

Kommentera

