Tyska glitterkörsbär och glassigt bröllop

Ibland har man en dålig dag, då är det fint att få roliga saker med posten (dvs inte räkningar).  Idag fick jag ett rött kuvert innehållande ett mycket stylish hemsnickrat kort från exil-kollegan i Tyskland. Bilden gör det tyvärr inte riktigt rättvisa men det är svart, vitt, grått & rött och massa glitter på. Finfint. Extra stor andakt kände jag förstås när jag förstod att det var DET röda kuvertet som fru J bloggat om.

Så fick jag en GB-glasscheck också, för att jag tydligen fyllt i nån enkät nånstans som jag glömt. Det va la roligt! Då kan jag ju slå till på en Cornetto Bröllopsstrut, en av GB:s vårnyheter. Jag trodde i min enfald att den var en hyllning till årets mest intressanta & omtalade blivande äkta makar. Men det var den inte. Inte heller var den en hyllning till Victoria och Daniel. Nej, den är tillägnad GB-gubben som ska gifta sig på Liseberg i maj. Enligt uppgift ska Lisebergskaninen vara bestman och Idol-Erik att uppträda. Låter lite som att det kommer att toppa kronprinsessbröllopet big time. Ja, alltså om inte de kungliga har plockat in Kungens favoritartist E-Type som bröllopsunderhållning.  Lisebergskaninen ställer förstås upp som GB-gubbens bestman eftersom han har clowner att tacka för en hel del. Eftersom så många tar sig friheter med den gröna kaninen har han sedan många år alltid en livvakt med sig, en clown, som skyddar honom från juckande svensexor, fulla & kärlekskranka kvinnor och aggressiva barn.

Jag måste dock ifrågasätta lite att GB-gubben, som tydligen heter Clovve, rusar till altaret så är snabbt. Han och Clovvina blev ju ett par först förra året. Men så är han ju ingen ungdom längre, 45 år i år, och till och med GB:s marknadschef  motiverade GB-gubbens giftermål med att ”han har varit singel länge nu, det var dags att binda sig”. Inget mer Sex in the city-liv för Clovve alltså. Nu blir det villaamorteringar och parmiddagar.
Jag utgår ifrån att Clovvina är informerad om att GB-gubben inte alltid varit en sån stekare som nu, utan att han påbörjade sin glasskarriär som symbol på omslaget till en enda ynka glass – Pajaspinnen – en kolaglass med hallonöverdrag och chokladtopp. Den glassen döptes efter två år om till Cirkuspinne (och GB-gubben fick bli symbol för hela GB). Ja, på 60-talet var de sannerligen naiva. Idag hade ett så ekivokt namn aldrig passerat utan ilskna brev till insändarsidor från människor med livlig fantasi. (Ni har väl inte glömt att 88:an är en nazistglass – 8:e bokstaven i alfabetet är H – 88 = HH = Heil Hitler. Och att lansera en lakritsvariant av klassikern Nogger förstås är som att kalla alla färgade för niggers).

Man kan även ana att skvallerpressen kommer att gräva upp de där bilderna på perioden när GB-gubben avbildades i bara badbyxor. Men när barnen började fråga varför GB-gubben var naken åkte kläderna på igen.

En reaktion på ”Tyska glitterkörsbär och glassigt bröllop

  1. Jenny skriver:

    Nä, 88:an måste ju vara en hamburgare – för HH = Hansestadt Hamburg! (Sorry, kunde inte låta bli. Ack – jag börjar redan anamma tysk humor…!)

    (Jag var verkligen TVUNGEN att ironisera över tysk post-policy, för att det var så bisarrt… Portot har jag nog råd med – men vem kom på idén? Hur är paragrafen i tyska poststadgarna formulerad? Ack, så många frågor men inga svar… ;) )

    Nej allvarligt – roligt att kortet kom fram och gjorde dig lite glad. Det var liksom meningen det!

Kommentera

