The future comes soon enough

Framtiden. En plats jag inte vet mycket om, men förmodligen (förhoppningsvis) kommer att tillbringa en del tid i.  Hur långt fram i framtiden ligger framtiden egentligen? Allt som ännu inte inträffat är framtiden. Som att jag om fem minuter kommer att resa mig och gå ut i köket och ta ett glas vatten. Det gör jag i framtiden. Den spännande, ovissa, oskrivna framtiden. The bright future. Platsen för drömmar och under.

För närvarande försöker jag att se framtiden som ”nästa vecka” och inte så mycket längre fram i tiden. Det har visat sig mest praktiskt så. Jag har också försökt att anlägga en lite mer avspänd attityd till aktiviteter. Lite mer Ulf Lundell-aktig. ”En inställd fika är också en fika”, ”ett icke-skickat mail är också ett mail”, ”en oäten bulle är också en bulle”. Eller nåt.

Men det är en sak som ligger i framtiden som jag hoppas blir av. Vi har ju inte riktigt spikat det här framtidsdatumet, men vi har i alla fall snackat lite om det. The Future. Vi har till exempel hittat (på) ett gemensamt efternamn som vi vill ta oss, bestämt ungefär hur ringarna ska se ut och vart vi vill åka på honeymoon.  Om jag skulle ha en brudbukett så vet jag ungefär hur den ska se ut. Och om jag kunde trolla så vet jag ungefär hur jag skulle se ut. Lite som snövit. Och om han kunde trolla skulle jag tycka att det var kalaskul om han hade en hög hatt som han plockade upp hundra vita kaniner ur. Och så vill jag ha en doom-prinsesstårta med svart marsipan. Och sen kanske vi kunde bo i ett slott. I Vasastan ungefär.

Det fina med framtiden är att vad som helst kan hända där. Och fram tills att det (inte) har inträffat så kan man föreställa sig ungefär hur fantastiskt det kommer att bli. Kaniner, marsipan, fina skor, älvor, prinsessor och slott. Det fina med framtiden är att man aldrig egentligen kommer att nå den, så den kan förbli en såpbubbla. Den kommer alltid att förvandlas till ett nu eller ett då. Det gör att ingen kan ta den ifrån dig. Och när det görs kommer du inte ens att märka det. För då är du passerad tid.

“The past is a ghost, the future a dream, and all we ever have is now.”

Kommentera

