Baka, baka liten kaka

Kunde inte låta bli att köpa den här tidningen när jag fick syn på den. Gissa varför.
Men tyvärr rymde tidningen inga direkta tips och enkla recept på macarons för en newbie som mig (omslaget till trots), men ett reportage om det där franska bageriet på Kungsholmen som tydligen gör stans bästa makroner. Det var ju samma bageri som MC-tjejen tipsade om, så nu antar jag att jag får pallra mig dit så jag får veta hur de ska smaka när de är som bäst.

(Ja, det fanns faktiskt ett recept i tidningen på makroner. Makroner med whisky- och chokladmousse. Men det var så många saker i receptet som fick mig att bli osugen på att testbaka, förutom ingredienserna alltså. Dessutom såg de ut som bleka hamburgerbröd med marmelad emellan på bilden, så jag fick inte alls det där  pastellmarängsuget som jag fick när jag såg omslaget).

I övrigt så var tidningen väl helt ok. Den ska komma ut med 2 nummer om året (nästa kommer i november) och innehöll en del intressanta reportage samt en recept-samling i slutet. Lite ovanligt upplägg för en bak/mat/recept-tidning, men inte så dumt heller.  Jag tror att det var lite för avancerade recept för min del, men några saker blev jag lite småsugen på ändå.  Nej, det var inte att göra eget surdegsbröd eller baka levain, utan att baka Simit (visste inte att det heter så förrän jag såg receptet). Det är bröd som ser ut som en blandning av bagels (fast mycket smalare och större hål i mitten) och flätade kringlor med sesamfrön på. Mycket goda. Brukar oftast finnas i invandrarbutiker och inte lika ofta på ICA eller svenne-bagerier.  Skulle tippa att det är ett turkiskt bröd. Nån som vet eller har bakat det? Det är i alla fall smarrigt och vore kul att baka själv. Sen fanns det också ett muffins-recept med frosting som jag tänkte testa. Får se hur mycket det blir med de bakningsambitionerna.

4 reaktioner på ”Baka, baka liten kaka

  1. MC-tjejen skriver:

    Jag är rädd för att du kommer bli besviken även på ”Kungsholmsmakroner”. Det känns inte som om dom är värda allt jobb som läggs ner på att baka dom.

  2. ru skriver:

    De är tukiska och de är smariga, Jag vill ha frostiga muffins jag me , när jag backar muffins så höftar jag till och tar vad jag har hemma som smaksättning…

Kommentera

