Bästa aprilskämtet

Västerbotten-Kuriren hade helt klart det roligaste aprilskämtet av de jag såg i år. Det är nästan, nästan så man tror det skulle kunna hända i verkligheten. Nästan lika roligt, men bara nästan, är det att läsa kommentarerna under. En del fattar inte att det är ett skämt och andra blir jättearga och tycker att det är oetiskt. Ja, eller så är det alltså så kallad humor. Men olika personer tycker ju olika saker är roliga.

DN:s var ju rätt så lätt att avslöja, men som sagt är de bästa aprilskämten de som ligger på gränsen till nåt som skulle kunna vara sant. Jag är väl inte den enda som tänker på IPRED-lagen, som ju framstod som ett skämt och ändå genomfördes…

QX var nog det som var mest uppenbart. Men jag gillade det. Det hade en politiskt vass dimension under fåneriet.

PC för alla:s var ju ganska töntigt, och jag tror inte nån gick på det. Men typiskt ett gammalt klassiskt knep att få folk att tro att de enkelt kan göra om tekniska manicker. Minns att mamma och pappa snackade om nåt gammalt aprilskämt om att man skulle sätta en nylonstrumpa över sin svartvita tv för att den skulle bli färg.

***

Update: Och för er som googlat er hit flera år efter jag skrev texten. Detta var om  1 april 2010 alltså.

Kommentera

