Sopptisdag: Linssoppa

Idag är det sopptisdag. Det har jag hittat på alldeles själv. Det har en mycket långsökt förklaring – vi äter soppa till middag. Förra veckan var det sopptisdag hela veckan. Denna vecka troligen endast idag. Men man kan aldrig så noga veta. Jag är en mycket lat person, så även om jag tycker att det är ganska roligt att laga mat och tycker mest om hemlagad mat, så händer det allt för ofta att det blir take away eller uteätande. Jag kan inte komma på vad jag är sugen på, vad jag vill äta eller kommer helt enkelt inte på nåt som verkar lockande. När jag väl lagat nån god maträtt så är det svårt att komma ihåg efteråt var jag hittade receptet eller hur jag ändrade det för att det skulle smaka mer av det som jag gillar. Att blogga om det är förstås smart, för då har jag det på plats till nästa gång och kanske, kanske är det till och med nån annan som får inspiration en dag när de står inför det återkommande dilemmat – ”vad ska vi käka till middag?”.

Här kommer receptet på min linssoppa:

Ingredienser:
1 gul lök
2-3 klyftor vitlök
2 stora potatisar
1 stor morot
2-3 dl röda linser (går lika bra med nån annan sort)
2 dl krossade tomater (gärna med smak, t ex chili eller vitlök)
2 msk tomatpuré
1 liter grönsaksbuljong
2 msk olja
1 bit hel kanel (eller 1 tsk malen)
1 lagerblad
1 tsk ingefära
1 tsk paprikapulver
1 tsk vanlig curry eller röd thaicurry
2 msk pressad citron
salt/peppar

(kryddorna kan man förstås variera efter smak, men jag gillar när soppan blir ganska stark och mustig i smaken)

Gör så här:
* Koka linserna enligt instruktion på förpackningen (eller gör som jag och köp färdiga på burk så går det snabbare).
* Fräs hackad lök och vitlök i olja och tillsätt alla kryddor utom salt och peppar.
* Tillsätt tomatkross, tomatpuré, samt potatis skuren i små tärningar och moroten tunt skivad eller grovt riven på rivjärnet.
* Häll på en liter grönsaksbuljong och låt koka upp. Koka i 15-20 minuter.
* Tillsätt sedan de kokta linserna och låt koka ca: 5 minuter till eller tills potatis och morot är tillräckligt mjuka.
* Smaka av med salt, peppar och citronsaft. Häll upp i skålar och strö hackad persilja över.

Jag bakade dinkelbröd med morötter och solrosfrön till och det var smarrigt (det receptet finns i den rutiga ”Hälsokokboken”, men det smakade inte alls så där tråkigt nyttigt – tror det var morötternas förtjänst).

Kommentera

