Vem snodde min timme?

Jag tittade på klockan, den var 01.58. Jag tittade på klockan igen, den var 03.00. Spooky. Ja, jag är familjär med konceptet sommartid, men det var ändå lite av ett trauma. En timme som bara liksom slets ur mina händer innan jag hann blinka.

Och fråga inte varför jag var vaken vid den tiden och glodde på klockan.
Nej, fråga istället mina grannar varför de varje lördagnatt nån gång mellan 02 och 03 har sitt köttsliga umgänge i en säng som skulle må bra av lite oljning eller kanske helt enkelt kunde bytas ut mot nån möbel som inte är fullt så gnisslande, ranglig och har en gavel som slår mot väggen. Nu missunnar jag inte mina grannar att ha schemalagd sex en gång i veckan. Jag vill liksom bara inte involveras, ens på detta sätt (och verkligen inte på nåt annat). Men det går inte att undgå. Det är sjukt lyhört i vår lägenhet och aktiviteten pågår i sovrummet ovanför vårt.  Även om man skulle ha råkat somna så vaknar man garanterat av det distinkta ljudet. Och det är inte direkt så att man plockar fram popcorn och lyssnar på helspänn. Snarare suckar vi högt (i förhoppning om att de ska höra) och säger ett uppgivet ”Men va fan…nu igen!”. Detta ogina uttalande handlar alls icke om att vi lägger oss i på vilka tider/dagar andra vill idka könsumgänge eller har några specifikt uttalade åsikter om hur ofta eller sällan detta bör ske för att anpassas till en samhälleligt accepterad norm. Nej, detta ”nu igen” är helt relaterat till att det stör vår nattsömn IGEN.

Denna återkommande happening är också omgärdad av så många konstigheter att vi nu på allvar har börjat spekulera i och diskutera detta fenomen, trots att det bär oss emot att ens tänka på det. Varför detta rituella lördagsgnissel just vid denna tidpunkt? (Måndag morgon? Söndag förmiddag? Tisdag kväll? Faller andan aldrig på nån enda annan gång?).
Det bor så vitt vi vet endast två karlar i lägenheten, och de verkar inte vara ett par – så varför kommer nån inhyrd stjärna just varje lördag och gör gästspel? Och vems stjärna är det? Eller har de ett roterande schema? Är det olika damer eller samma? Eller det kanske inte är damer utan herrar eller uppblåsbara djur?

Det här rummet hör man sällan minsta lilla ljud ifrån annars – vi tror därför att det rummet är gästrum, eller som vi lite mer subtilt kallar det – knullrum. Och folk får ju inreda sina lägenheter efter behov – arbetsrum, sovrum, barnkammare, matsal, salong, vardagsrum, hobbyrum och ja…knullrum. Man har ju olika prioriteringar.

Vi är också mycket förvånade över att eftersom man hör när folk pratar, går, snarkar, tappar nåt i golvet eller…ja, sängen som gnisslar…så är det häpnadsväckande att vi aldrig, aldrig i samband med veckans show hör minsta annat ljud som normalt förknippas med grejer som förorsakar sänggnissel. Inget tjo och tjim. Inga uppmuntrande tillrop eller snuskiga hejaramsor. Det är också en märklig intervall av gnissel kontra tystnad under denna halvtimme-timme då showen brukar utspelas. Två minuters intensivt gnissel, en kvarts tystnad, två minuters gnissel till osv. Vem är jag att döma, men det verkar påfallande…torftigt…
– Om det åtminstone lät som om de hade kul, muttrar sambon och lägger kudden över huvudet.
Som inspirationsfaktor inverkar mina grannar direkt menligt på alla typer av köttslighet. Man vill tvärtom gå i kloster efter varje gång man tvingats höra det enerverande sängknaket. Man ser framför sig hur någon har fått ”komma till” (det är nog det mest avtändande uttryck jag kan tänka mig när det gäller intimt umgänge).

Efter att ha kommit upp med massor av teorier har vi nog ändå kommit fram till att den mest troliga är att en av snubbarnas tjej bara har permission från Hinseberg på helgerna, att hon är dövstum och att eftersom den andra killen som bor där är så djupt kristen att han är emot sex före äktenskapet så måste de vänta tills han däckat av sin lördagsfylla innan de sätter igång. Så måste det vara. Vad skulle det annars finnas för rimliga omständigheter kring detta?

Fast sen kom jag att tänka på att det kanske bara spökar. Bloggkungen har ju berättat att i hans lägenhet har han ett spöke som slamrar i kaffekoppar tills man sätter fram mat. Kanske är det här ett pök-spöke? Med potensproblem…

Kommentera

