Hur gick det där till?

Mysteriet med telefonräkningen
Ny kvartalsräkning på vår fasta telefon.
Telia, kan ni förklara för mig varför jag har några som helst förehavanden med er?
Summa fast abonnemang: 555 kronor.  Summa trafik: 44,67  kronor.
Det här börjar bli löjligt. Men jag kan inte riktigt slita mig ifrån den fasta telefonen. Men jag måste verkligen ta tag i att kolla upp om det inte finns nån bättre deal än Telias.

Mysteriet med morötterna
I början på veckan köpte jag en påse morötter. De är slut nu. Normalt ligger morotspåsen i kylskåpet tills morötterna börja skrumpna eller få konstiga utväxter. Nu, ett halvt kilo morötter på fyra dagar. Påsen tom. Så mycket råa morötter brukar jag normalt inte sätta i mig på ett år ens. Jag kanske börjar ta den här kaningrejen lite för långt nu?

Mysteriet med pengarna
Dags att deklarera. Det tog tre sekunder. Fint, för förra året var det tårar, tandagnissel, miniräknarångest och sömnlösa nätter. Och inbetalning av kvarskatt för lägenhetsförsäljningen. I år fick vi tillbaks cirka 5000 spänn var. Inget man åker på lyxsemester för, men mycket bättre än att få betala in. Genom ödets försorg skulle de pengarna ha behövts den här månaden eftersom det är nästan exakt den sammantagna ekonomiska effekten av att sambon inte längre har jourersättning och jag är sjukskriven. Men vem behöver cash när man har kärlek och inte ska äta nåt och inte orkar göra nåt??? ( RÖR INTE MIN TÖRNEKRONA! Den var dyr…) Och förresten är all frukt, alla grönsaker, nötter, keso, youghurt och shakes också dyrt. Herren ger och herren tar.

Mysteriet med TV-underhållning
I år har jag bestämt mig för att se ”Körslaget”. Den typen av familjeunderhållning jag vanligtvis kräks över. Men den enda orsaken till detta fall ned i fördärv och normlöshet är Ralf Gyllenhammar, sångare i hårdrocksbandet Mustasch. Han är en riktig go gôbbe från Mölnlycke utanför Göteborg, och dessutom verkar han ha nåt slags galet manisk personlighet. Läste en intervju med honom på Alltomstockholm.se där han utan att skämmas påstod att Harry B James var ett av hans favoritställen i Stockholm. Bara en sån sak. Och man kan inte nog beundra hans rättframma hållning till kändisskapet.

Vad var det som lockade dig till Körslaget?
– Det är så fräckt att vara med i tv. Jag är en exhibitionist helt enkelt. Det var jag redan som barn. Jag kunde stå i skolan och sjunga tills det kom några niondeklassare och mulade mig.

Mysteriet med mitt arbete
Det är väldigt konstigt, men det verkar som om de klarar sig ypperligt på jobbet utan mig. Ingen ringer och gråter. Inga katastrofer jag måste rycka in och avstyra. Inga rapporter om kris, undergång och panik. Inga som helst tecken på att min frånvaro gör nån skillnad. Förutom att fröken A tycker att det är tyst utan mina bitskheter och fröken M saknar någon att prata räkost med. Det är förstås väldig smickrande att kunna bidra med den typen av helt oersättlig input. Och förstås oerhört sårande att själva arbetsinsatsen inte lämnat något tomrum. Och samtidigt är det hur bra som helst. Det betyder ju att den som beskrev mitt jobb som  ”sånt man kan dressera en schimpans att göra!” troligen hade rätt. Make mental note: Köp bananer till hela avdelningen!

En reaktion på ”Hur gick det där till?

  1. Den allsmäktige Bloggkungen skriver:

    Vem i helvete har invaggat dig i tron att det går bra på jobbet? Jag hinner inte ens dra snuskiga historier eller kommentera Mamma E:s vågade urringning!

Kommentera

