”Jag har redan länge stått på din balkong”

Min sambo säger ibland att jag har en tendens att utesluta det mest sannolika alternativet till förmån för ett mindre troligt. Det gäller framför allt när han säger nåt jag inte hör och jag oförstående upprepar det jag trodde att han sa. ”Vadå köttrulltårta?”.  Nu skulle han förvisso kunna säga köttrulltårta på riktigt, men han har en poäng. Det finns säkert nåt ord för detta syndrom. Vi kan kalla det T9-tourettes. (Efter att flera mobiler jag haft har envisats med att i sin T9-funktion ständigt föreslå ordet ”kuk” när man vill skriva ”kul”).

Idag tittade jag ut genom fönstret och noterade att på en balkong på huset mittemot stod liemannen och rökte en cigarett. Min spontana tanke var ”Men han om nån borde väl veta riskerna med rökning”. Följt av ”Fast han är ju redan död så han behöver ju inte bry sig”. Först efter det var min tanke att en granne med svart luvjacka med huvan uppdragen stod och rökte på sin balkong.

Mest sannolikt först som sagt.

En reaktion på ””Jag har redan länge stått på din balkong”

Kommentera

