Och julen vara fram till påska

Påsk är nog den av årets större högtider som jag är minst benägen att uppmärksamma. Ändå är det den som bygger på den mest spännande storyn. Men själva ”firandet” tycker jag är mycket trist. Osnutna ungar kommer och plingar på ens dörr och tilltvingar sig godis, man äter samma tråkig mat som till jul & midsommar (lax, ägg, sill), pyntet är fult och man ska titta på Mel Gibsons masochist-film där Jesus får tokpisk. Det är helt enkelt inte särskilt roligt med påsk.

Sen är det påskäggen då. Alltså, godis är ju aldrig fel, men det typiska påskgodiset är ju inte alls gott.  Och det genomsnittliga påskägget är också ostylish med seriefigursaktiga tryck på påskharar och kycklingar.
Nej, det finns inte särskilt mycket med påsken som är lockande.

Påskpynt har jag nog inte haft uppe i mitt hem nånsin. Mest beroende på att små kycklingar, fjädrar i grälla färger och färgen gult inte på nåt sätt tilltalar mig. Men i år kanske det blir ändring. Jag hittade för första gången svarta påskfjädrar (tack Clas Ohlson) och Gallerix mäktade upp med fint påskpynt (små svarta porslinsägg med prickar och fötter…cute!) och Åhléns med snyggt påskägg (Leila bakar-blommigt är aldrig fel). I rena farten köpte jag påskservetter också. Och jag har insett att man kan lägga annat än godis i påskägget, så jag har redan fixat ett till min sambo med fina presenter i. Jag får nog ta och nämna det så han förstår att han förväntas returnera denna ynnest.

Men vad gör man egentligen på påsk och vad ska man äta? Hur gör ni? Blir det påskalamm och korsfästelse på långfredagen? Hänger ni i Getsemane och hoppas att kalken ska gå er förbi? Gömmer ni er under köksbordet och drar ner persiennerna på skärtorsdagen för att slippa att öppna dörren för godishungriga små påskkärringar? Åker ni till Blåkulla och bolar med hin håle?
Jag är väldigt nyfiken!

Kommentera

