Synthesize me!

Om jag hade varit lite mer pepp hade jag förstås hastat till denna klubb  på lördag:

Gå på klubb Ultrafoxx och dansa synthdisko hela natten!
Det spelas new wave, cold wave, minimal wave, synthpop, italo och förstås den äldre skolans EBM-våg. Inga Tracks-hits, bara det underjordiska, sexiga och suggestiva.

Close to Paradise alltså.Men jag får vänta tills i slutet på maj då jag och kompis H med karlar åker till det Tüska landet och går på festival. WGT, Wave Gotik Treffen, närmare bestämt. Hon är veteran och jag är en rookie så jag räknar med att bara traska efter och storögt glo på goth-lolitor och vampyr-wannabees. Jag har förstått att det är som en veckolång gothmaskerad med people from all over the universe (men mest Tyskland). Och förstås en massa spännande och bra musik på olika arenor all over the town of Leipzig. Jag har velat åka på den jämrans festivalen flera år nu, men det har liksom inte blivit av. Men nu så…ska den berömda tummen ur.

Idag kollade jag in bandlistan på deras hemsida också och blev till mig i trasorna. Jag ville så hemskt, hemskt gärna se Diary of dreamsigen. Såg dem på Arvikafestivalen i somras, men tyvärr var scenen och omständigheterna inte optimala och jag tänkte redan då att jag ville se dem igen – men att chansen inte var så stor då de inte har varit i nåt av de nordiska länderna varken före eller efter den spelningen. Så lyckan var total när jag såg att de stod med på WGT:s lista över redan bekräftade band. Och ännu bättre blev det av att ett annat av mina absoluta favoritband, Suicide Commando, också kommer. Plus en del annat som också är bra (Rotersand, Welle:Erdball, In Strict Confidence, Lola Angst, S.P.O.C.Koch S.I.T.D) eller verkar bra (merparten av banden har jag faktiskt aldrig hört talas om, så det finns många chanser till nya upptäckter). Jag vet också att en av de arga små EBM-mexikanerna från Hocico kommer. (Skulle ju se dem när de var i Sverige för nåt år sen, men missade tyvärr det). Hans soloprojekt heter Rabia Sorda och låter kanske inte lika tokstyggt som Hocico eller bandpolarens sidoprojekt Dulce Liquido, men helt klart en spännande grej att kolla in om man hinner.  Ety de enligt uppgift ska vara ett bra liveband och galet hårda. Läste för övrigt en beskrivning av Hocicos musik på nåt community. Tror termen som användes var ”smiskknullhårdsynth”. Annars kallas det ju hellectro, terror-EBM eller aggrotech. Men din term var också fin…*klappar på huvudet* 

Men det lär ännu släppas fler band på listan, så jag håller tummarna för att de prickar in ännu fler av mina hetaste önskningar. När det gäller musik alltså. Resten hyser jag inga förhoppningar om att tyska festivalarrangörer ska möta upp med.Av de band jag redan sett skulle jag gärna se VNV Nation, Assemblage 23, Crüxshadows, Combichrist, Aesthetic Perfection, Das Ich och Tamtrum igen. Av de jag inte sett vill jag allra helst se Feindflug, Heimaterde, Agonoize, Tactical Sekt, Angels & Agony och Diorama.

Jag gissar att extremt många i min läsekrets tyckte att det här var ett toppintressant inlägg och nu går och lyssnar lite på Abbas greatest hits för att slippa ifrån de klibbigt och påträngande subkulturella referenserna. Men jag blir inte ledsen för det. Jag reagerar på precis samma sätt när någon börjar snacka om Allsvenskan eller läsa högt ur det periodiska systemet. Det känns liksom ”Yeah, yeah go on with your business…elsewhere”.

Kommentera

