Saker att åtrå: kex

Jag är ju en sucker för english afternoon tea. Och senast jag strövade runt i ett shoppingcenter med pengar brännande i fickan trillade jag in i en liten tebutik där mina ögon föll på väldigt snygga förpackningar med ”Biscuits for tea”. Det kändes som om de liksom talade till mig. Typ ”love me, buy me, eat me”.

Det visade sig att de snygga förpackningarna innehöll små ovala smördegskex med olika smakkombinationer. Vanilla & Cream, Honey & Almond, Ginger & Lemon och Chocolate & Raspberry. Jag var lite mesig och valde vanilj-kexen. De intogs senare tillsammans med mitt favoritte för stunden – grön japansk körsbär. En synnerligen angenäm smakupplevelse. Genast började jag fundera på vad Artisan Biscuits är för ett märke och varför jag aldrig sett det förut. Det visade sig förstås vara ett känt (?) engelskt kak- och keximperium där små engelsmän i Ashbourne står och handbakar dessa fantastiskt välsmakande små cookies och crackers.

Just de här kexen heter Elegant & english och är som sagt tänkta att intas till sitt eftermiddagste. Men det visar sig att de har andra strängar på sin lyra. Jag är ju också väldigt förtjust i det vi i Sverige refererar till som ”ostbricka”. Små kex, ostar och tilltugg. Och icke att förglömma VIN! Och här möter de också upp på alla kexfronter man kan önska.

Mondovino – kex som man har till ost & vin. Dessutom sägs det redan på förpackningen vilket vin man ska servera dem med. Typ  Black Olive – For White Wine, Morrocan Spice – For Red Wine. Och skulle man vilja ha små kex till sin champagne så tycker de att Porcini Mushroom är det enda rätta.
Miller’s Damsels – kex bakade på olika sädesslag, typ surdeg, vete, spelt. Och ekologiska varianter finns det också.
Miller’s stones – kex bakade på mjöl som stenmals på nåt spännande och speciellt specialsätt.
Grate Britain – kex smaksatta med olika engelska ostar, som Stilton, Cheddar och Dorset.

Och så de jag förstås känner mest sug efter (mogen som jag är). Det är liksom här Göteborgs Kex åker på tokdäng på allvar.

My Favourite Bear – barnkex formade som björnar i jättesöta förpackningar. Dessutom heter de fina saker som Go Bananas Bear, Muddy Bear (choklad), Berry Good Bear (svart vinbär) och Snow Bear (kex med vit choklad).

Two by Two – Barnkex som ligger i jättefina lådor med en saga till varje smak. George & The Dragon smakar lemon curd, The Hare & The Tortoise smakar toffee, The Owl & The Pussy Cat smakar vanilj och The Lion & The Mouse smakar jordgubb. Dessutom är de ”organic” och därmed  snudd på nyttiga.

Så nu är den brännande frågan var man kan shoppa alla dessa Artisan-kex. Jag känner verkligen att jag behöver den där lunchboxen med The Owl & The Pussy Cat-kex. Verkligen. Verkligen. Varför? För att det skulle göra mig glad. Och det är ju inte det sämsta.

Kommentera

