Tröttma och andra ord i tiden

När jag googlade på ordet ”tröttma” för att se om det verkligen används, så hittade jag den eminenta sajten folkmun.se. Ett slags ordlista för ord, uttryck och dialektala påfund som inte ryms i vanliga ordlistor. Hittepå-ord. Under devisen ”Är det Svenska Akademien som bestämmer över det svenska språket eller är det du?” uppmanar de folk att lägga till egna ord och uttryck. Trots att jag nog är lite av en språkfascist (vad man än kan tro när man ser mina egna undermåliga verbala utspel) så är jag helt för att förändra och utveckla språket. Men för att kunna frijamma jazz måste man ju ha nån typ av musikalisk grund att stå på, och samma sak anser jag att det är med språket. Först lär man sig reglerna, sen kan man förkasta dem om man vill. Men att förkasta saker för att man inte kan bättre, det är bara dumt.
Men som med allt annat så föredrar jag de som gör något utifrån sig själva och personligt, än de som bara gör rätt. Det blir lätt trist. Alltså, fel kan mycket väl vara rätt.

Några saker jag säger (ibland) som inte alla fattar (nu kan jag ju mycket mer gotländska ord och uttryck, men de använder jag inte i mitt dagliga tal, det här är mer sånt som jag trodde det hette överallt och inte var dialektalt som jag råkar säga då och då: skuffen, stritta, svidig, kyndig, släke, rabbis

Några ord jag inte fattade när jag flyttade till Göteborg (men kan nu, även om inget av dem ingår i min egen dagliga vokabulär): bamba, svalen, snullet, tyken, knö, gänga, tjôta, åpen, änna, bördi, bös, exter

Och på folkmun.se hittade jag en del användbara ord och uttryck som jag tänker införliva i mitt dagliga språk: mobilblottare slacktivism tomteverkstad ,velourisera, wrat, analfertil, bithimlen

Själv kan jag kanske inte ta åt mig äran som hjärnan bakom följande uttryck, men jag är nog en tämligen ivrig apostel i alla fall – ”verbal våldtäkt” och ”verbal inkontinens”. När man kan använda dem är helt upp till en själv.

Nåja, nu tycker jag att vi alla gemensamt bidrar till att sprida dialektala ord och innovativa ord på folkmun.se.
Och så vill jag se vad ni har för kunskap i dialekter som gotländska och göteborgska. Nån som kan innebörden i orden ovan?

Och ”tröttma” fanns med.

Kommentera

