Sylta, safta, kokain

Jag tycker kanske lite att om man har artistnamnet Plura och ser ut som en bedagad ölhallsfarbror, samt lallar runt i TV-rutan och lagar mat i bar överkropp med en cigg i mungipan, då är det nästan ett slags uppköp att bli  gripen för knarkinnehav. Och det var ju ännu bättre att det var kokain. Då får man ju göra sig lustig över hans matlagningsintresse och damma av den fina gamla progg-tröjan med trycket ”Sylta, safta, kokain”.

Har jag nämnt att jag är en mycket lättroad person?

(För övrigt kommer jag av nån outgrundlig anledning att tänka på Eldkvarn-låten ”Vi föll genom natten”.
Jag tror helt enkelt att Plura mötte grabben i gatukorsningen och hängde med och ”skaka ner dom”).

Bara för att förtydliga så tycker jag nog att Eldkvarn är en hyfsat bra grupp (i genren svensk pretto-gubbrock) och här är deras tre bästa låtar. ”Kärlekens tunga” är ju till exempel en riktigt bra låt. Tyvärr hittade jag inte den version som gruppen Paus (Jocke Berg från Kent och Peter Svensson från The Cardigans gjorde ett gemensamt projekt och en skivan som också hette ”Paus”) gjorde på en hyllningsplatta till Pluras 50-årsdag. Den är nästan snäppet vassare än originalet till och med.

Kommentera

