Kakoskulden är mig berövad

Jaha, så nu har jag förlorat min macron (macaron/makron)-oskuld. Och det var väl som med alla de andra oskulderna man förlorat. What’s the fuzz about? Visserligen var det en synnerligen söt och aptitlig liten kaka. Alldeles rosa var min.  Minns inte så noga vad den skulle smaka, men kanske hallon, jordgubb, lingon, prinsesshjärtan? Nåväl, jag åt den när jag var på Chaikhana i Gamla stan senast. Turligt nog hade jag satt i mig en hel English afternoon tea menu innan denna lilla oblatliknande skapelse hamnade i min mage, så det var lite som den beryktade mintkakan i Monty Python-sketchen. Nåt on top liksom. Så som det lätt blir när man mumsat i sig fyra små english sandwiches (som alltid lax/skaldjur, skinka/ost, ägg/senap/curry och förstås klassikern gurka/vattenkrasse) och sedan nybakta scones med clotted cream samt aprikos- och körsbärsmarmelad. Och sen toppas detta med valfri liten kaka eller annat bakverk. Egentligen hade de inte macaroner på sin dessertvagn, men jag råkade få syn på att det alltid ingår i French afternoon tea-menyn och med min skarpa slutledningsförmåga utgick jag ifrån att de ju då måste ha en stash såna kakor i köket. Och med min enastående charm kunde jag tillskansa mig en sådan.

Mitt sällskap som länge vetat om min åtrå efter att få sätta tänderna i just en sådan kaka följde med spänt intresse min reaktion. Den första var förstås besvikelse. Jag noterade högt att den var pytteliten, mycket mindre än jag hoppats (nu ska vi inte blanda ihop den här upplevelsen med liknande förstagångshändelser i livet) och sen noterade jag att färgen inte heller riktigt var så pastellig som jag hoppats (ja, jag upprepar igen att detta var kopplat just till denna ”first”) och när jag till sist slukade den noterade jag en lätt fadd smak, men ändå inte helt oäven (ja…you know the drill). Sen var förstås nästa besvikelse att upplevelsen var över så fort (…) och till sist ”Det räcker ju inte med en gång för att fälla nåt slutgiltigt omdöme. Kanske, kanske inte kommer jag att göra om det här”.

Så kan det gå.

Kommentera

