Damaged goods

Begreppet ”Andra chansen” får en helt ny innebörd när det är de frånskilda småbarnsmammorna runt 40 som går vidare till Melodifestivalfinal i Globen. Och för mig andas begreppet ”andra chansen” mer ett varv i baren fem-i-stängningsdags än ”return and revenge”. Bara så vi förstår varandra här.

Pernilla Wahlgren, 80-talet ringde och vill ha sin schlagerlåt tillbaks! Och kul att du bytt bröderna Ingrosso från ”Piccadilly Circus”-numret 1985 mot två killar som istället är födda 1985.  Lite tråkigt att de inte fick ny koreografi bara.

Jessica Andersson, ja…Jessica, nästa år fyller Carolas blås-i-håret-trick 20 år (och i schlagerår räknat måste det vara minst det dubbla) så vi kanske ska låta det vila i frid snart?

Läste i nån tidning att SVT funderar på att göra ännu fler delfinaler i melodifestivalen nästa år.  Kan ingen hysa nåt slags förbarmande med den uråldriga institutionen Ingela ”Pling” Forsman. Hon måste ju få lite vila den stackars kvinnan och inte sitta hela året och fila på käcka schlagers med tonartshöjningar i slutet för att försörja alla svenska artister med låtmaterial. För snart har väl varenda sångduglig (och en hel del odugliga) halvkänd artist i Sverige varit med minst en gång. Vore det inte befriande om det fanns nån enda svensk artist som helt sonika sa att han/hon hellre skulle ta lavemang än delta i detta creddens svarta hål? Det känns hårt när det bara är snubbar som Ulf Lundell som tillhör den minoritet som inte säljer sin själ och offrar sin mungiga till schlagerguden.

Min förutspåelse för mello 2011:

Delfinalerna pågår i 52 veckor och organiseras lite som elitserien i hockey. Alla möter de andra i sin grupp minst sex gånger och sen får man möta den framröstade bästa inspelade versionen av sitt eget framträdande samt klass 5A från dövskolan i Ucklemåla som teckenspråkstolkar ens bidrag.

Som jokrar dyker då & då gamla vinnare från melodifestivalens tidigare upplagor upp och tävlar med sina vinnande bidrag. Denna regel kommer att ändras efter de två år i rad som vi skickat Lill-Babs med ”April, April” från 1961 till Eurovisionen.

Björn Ranelid och Carolina Gynning blir programledare. Carl Bildt är sidekick och besöker varje vecka den lokala musikskolan där han letar talanger för framtiden. Han bjuder samtidigt på lite pausunderhållning och framför sina musikaliska favoriter på instrument som bastuba och maraccas. I slutet på säsongen säljs skivan ”Best of Carl Bildt in a swinging mood”. Hans version av Lady Gagas ”Poker face” på cymbal blir en riktig sommarplåga och hamnar sen högst upp på englandslistan. ”Det största som hänt svensk musikexport sen Basshunter” skriver Aftonbladets Per Bjurman och springer fram och tungkysser Bildt under ett tal i riksdagen.

Det blir stor medieuppmärksamhet när Marcus Birros bidrag diskas efter att det framkommit att han inte alls tänker sjunga utan istället framföra en egen dikt. ”Min poesi är som musik” hävdar Birro och kastar ruttna böcklingar på publiken och skriver sedan en nyckelroman i Pixi-format som heter ”Modiga Marcus och Medlodifestival-monstren”. Boken säljer mer än alla hans övriga bokutgivning tillsammans. Hans bidrag ersätts med en finstämd duett mellan Christer Sjögren och Thorsten Flinck.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s